Schade na een ramp of calamiteit melden
Een ramp of calamiteit is een situatie of een gebeurtenis waarbij de openbare orde of de openbare veiligheid ernstig verstoord wordt. Hierbij wordt het leven en de gezondheid van onder andere mensen, de natuur of materiële zaken bedreigd of beschadigd.
Hebt u schade na een ramp of calamiteit? Meld dit dan bij de gemeente. Meld dit ook altijd bij uw verzekeraar. Let op! Uw schademelding bij de gemeente is alleen geschikt voor registratie. Deze melding geeft u geen enkel recht op schadevergoeding.
Waarom uw schade melden bij de gemeente?
De gemeente heeft een belangrijke taak bij rampenbestrijding. Zij is verplicht tot schaderegistratie.
Het is belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het rampgebied of de calamiteit. Met die informatie kan de aard en de omvang van de ramp of calamiteit ingeschat worden. Op basis daarvan kunnen ook de juiste acties uitgezet worden.
De gegevens van de schademeldingen worden gebruikt bij een eventuele regeling om de slachtoffers van de ramp tegemoet te komen in de schade.
Bent u burger of ondernemer en voldoet u aan de regels?
Vul dan het formulier 'schade na ramp melden' zo volledig mogelijk in:
Inloggen met DigiD is voor personen. eHerkenning is voor bedrijven.
U kunt kiezen om met of zonder uw DigiD of eHerkenning inlogcode de melding te maken.
Let op! Uw schademelding bij de gemeente dient alleen ter registratie. Deze melding geeft u geen enkel recht op schadevergoeding. U moet altijd uw schade melden bij uw eigen verzekeraar.
Lukt het niet het online formulier in te vullen?
Bel gemeente Doetinchem en vraag naar een formulier om uw schade te kunnen melden na de ramp of calamiteit.