Rekenkamer

Elke gemeente heeft een rekenkamer. De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar het gemeentelijk beleid. Doet het gemeentebestuur zijn werk efficiënt? Effectief? En volgens de wet?

Een onderzoek van de rekenkamer leidt tot een rapport met aanbevelingen voor hoe het (nog) beter kan. Dat rapport gaat naar de gemeenteraad. De gemeenteraad besluit wat er gebeurt met de aanbevelingen.

Samenstelling van de rekenkamer

De rekenkamer bestaat uit drie leden:

  • voorzitter: Steven Dijk 
  • lid: Arend Kloosterman 
  • lid: Marleen Vriezen

Onderzoeksprogramma

De rekenkamer maakt een overzicht van onderwerpen die zij zelf ontdekt of die de raad doorgeeft. Zij maakt een selectie van 3 tot 5 onderwerpen. De rekenkamer beoordeelt de onderwerpen op bijvoorbeeld maatschappelijk belang, mogelijk toegevoegde waarde voor het raadswerk, praktische uitvoerbaarheid en variatie aan onderwerpen. Met de onderwerpen maakt de rekenkamer het jaarprogramma en de planning.

Uitgangspunten:

  • Ondersteunend aan taken van de raad; regels bepalen, controle en volksvertegenwoordiging
  • Aansluitend op de behoefte van de raad
  • Mogelijk grote doorwerking
  • Gericht op het halen van het doel, of het nuttig is en volgens de wet
  • 2 onderzoeken in een jaar
  • Het moet passen binnen het beschikbare budget

Onderzoeksprogramma 2024-2025

Lopende onderzoeken

Subsidiebeleid

De rekenkamer wil met dit onderzoek:

  • de raad handvatten geven die meehelpen aan het groter maken van het effect van beleid en subsidies;
  • het halen van het doel van subsidies beoordelen;
  • informeren om de kennis van de raad over het subsidiebeleid te vergroten, waarbij ook gekeken wordt naar wat misschien anders kan.

De rekenkamer wordt bij dit onderzoek ondersteund door onderzoeksbureau B&A.

Digitale dienstverlening

Digitale dienstverlening door de gemeente voor burgers en ondernemers wordt steeds meer normaal. In veel gevallen kost dit minder tijd voor de inwoner en zorgt het voor een betere afhandeling door de gemeente. Maar digitalisering van dienstverlening geeft ook nieuwe uitdagingen. Met dit onderzoek wil de rekenkamer onderzoeken hoe toegankelijk de digitale dienstverlening van de gemeente voor de burgers is.

Bij dit onderzoek wordt de rekenkamer ondersteund door bureau Daadkracht.

Ondermijning

De rekenkamer is van plan in de tweede helft van 2025 een onderzoek in te stellen naar ondermijning.

Suggesties voor onderzoek?

Als u wilt dat de rekenkamer een onderzoek naar een bepaald project gaat instellen, richt uw verzoek dan aan de raad van de gemeente Doetinchem, Postbus 9020, 7000 HA Doetinchem of aan griffie@doetinchem.nl. Geeft u daarbij zo duidelijk mogelijk aan wat de achtergrond is van uw verzoek.

Contact

Voor meer informatie over de rekenkamer kunt u mailen naar rekenkamer@doetinchem.nl.

Nevenfuncties rekenkamer

Nevenfuncties voorzitter Steven Dijk

Dienstbetrekking

  • partner van de Public Finance Groep (betaald)

Nevenfuncties

  • voorzitter rekenkamer Rivierenland (betaald)
  • voorzitter Kunstzin Diemen (onbetaald)
  • lid ontwikkelteam NVRR (onbetaald)

Nevenfuncties lid Arend Kloosterman

  • voorzitter Stichting Jongerenopvang Doetinchem
  • buurtbemiddelaar gemeente Doetinchem
  • voorzitter afdeling Achterhoek West van de landelijke vereniging Humanitas
  • adviseur Sesam Academie
  • voorzitter rekenkamer gemeente Bronckhorst
  • voorzitter rekenkamer gemeente Oude IJsselstreek
  • lid rekenkamer Montferland

Nevenfuncties lid Marleen Vriezen

  • financieel adviseur gemeente Bronckhorst (betaald)

Regelement van orde van de Rekenkamer Doetinchem

Onderzoeksprotocol van de Rekenkamer Doetinchem 2024

Heeft u gevonden wat u zocht?