Privacyverklaring AVG

Om u goed te kunnen helpen, verwerken we uw persoonsgegevens. Persoonsgegevens zijn gegevens die iets vertellen over u. ‘Verwerken’ is een woord uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Denk daarbij aan het ontvangen en opslaan van de gegevens. Maar ook aan het aanpassen, doorsturen of verwijderen ervan. 

Uw rechten

Denkt u dat uw persoonsgegevens niet kloppen? Of wilt u liever niet dat bepaalde persoonsgegevens bij gemeente Doetinchem bewaard blijven? U kunt:

  • Vragen uw persoonsgegevens te bekijken, zodat u kunt controleren of die gegevens kloppen. Ook kunt u controleren of wij uw gegevens volgens de wet verwerken.
  • Vragen uw persoonsgegevens te wijzigen, te verbeteren of aan te vullen als deze niet compleet zijn.
  • Vragen om minder persoonsgegevens te verwerken of gegevens te wissen. Of u kunt bezwaar maken tegen het vastleggen van de gegevens.
  • Vragen om extra informatie. Heeft u nog steeds vragen over hoe de gemeente met persoonsgegevens omgaat? Die vragen kunt u ons altijd stellen.

DigiDVraag inzage, correctie, aanvulling of verwijdering persoonsgegevens aan

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook een brief sturen naar de gemeente. Stuur hierbij een  gewaarmerkt kopie van uw identiteitsbewijs mee. Kijk op de website van de Rijksoverheid hoe u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt. U kunt ook op het stadhuis van Doetinchem uw identiteitsbewijs laat zien. Dit kunt u doen tijdens onze openingstijden. Op deze manier gebruiken wij geen (extra) persoonsgegevens van u. 

U mag niet de gegevens van andere personen inzien, laten aanpassen of verwijderen. Een uitzondering geldt als u jonger dan 16 jaar bent of onder curatele staat. Dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u gegevens inzien, laten aanpassen of verwijderen.

Behandeling van uw AVG-vraag

Na het vaststellen van uw identiteit behandelen wij uw aanvraag. Als uw aanvraag compleet is, dan zorgen wij ervoor dat we uw aanvraag binnen een maand verwerken. Heeft u een heel ingewikkelde vraag? Dan hebben wij meer tijd nodig, maar dat hoort u snel van ons. Ook als we uw aanvraag niet of niet volledig kunnen uitvoeren, laten we het u weten.

Tijdens het bekijken van uw persoonsgegevens, zorgen we ervoor dat u de persoonsgegevens van andere mensen niet ziet. Denk bijvoorbeeld aan namen van onze medewerkers. Zij hebben ook net als u, recht op de bescherming van hun privacy.

Veelgestelde vragen

Hieronder leest u de veelgestelde vragen over persoonsgegevens en wat de gemeente daarmee doet. Staat uw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar gemeente@doetinchem.nl.

Waarom verwerkt de gemeente mijn gegevens?

We verwerken uw persoonsgegevens om onze taken en verplichtingen goed uit te voeren. Als inwoner van de gemeente en soms ook als bezoeker van de gemeente krijgt u op verschillende manieren te maken met de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan:

  • uw gemeentelijke belastingaanslag
  • het vastleggen van een huwelijk
  • het aanvragen van een vergunning
  • het aanvragen van een uitkering of zorgvoorziening
  • het toevoegen van uw (ver)bouwgegevens aan het kadaster

Welke gegevens verwerkt de gemeente van mij?

Gemeente Doetinchem verwerkt persoonsgegevens als dit noodzakelijk is. Als u bijvoorbeeld een paspoort aanvraagt of verhuist naar de gemeente, dan gebruikt de gemeente daarbij uw persoonsgegevens. Ook als u bijvoorbeeld een uitkering of een vergunning aanvraagt, verwerkt de gemeente uw persoonsgegevens.

We verwerken verschillende soorten persoonsgegevens, vooral van inwoners. Denk hierbij aan:

  • naam
  • geboortedatum
  • adres
  • burgerservicenummer (BSN)
  • bijzondere persoonsgegevens (zoals gegevens over gezondheid) als dat nodig is om u te kunnen helpen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een traplift of huishoudelijke hulp. 

We verzamelen niet méér persoonsgegevens dan nodig is.

Hoe komt de gemeente aan mijn gegevens?

De gemeente krijgt niet alleen informatie van uzelf, maar ook informatie over u uit andere bronnen. Wanneer en van wie hangt af van uw situatie. Denk bijvoorbeeld aan de volgende partijen:

  • andere gemeenten
  • andere organisaties van de overheid zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Belastingdienst of de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). 
  • basisregistraties zoals de Basisregistratie Personen (BRP) of het kentekenregister (Basisregistratie Voertuigen). 
  • gerechtsdeurwaarders
  • schuldeisers

Hoe zit het met de privacy van kinderen?

De gemeente heeft als doel geen gegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar. Onze website kan alleen niet controleren of een bezoeker ouder is dan 16 jaar. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online-activiteiten van hun kinderen. 

Hoe lang bewaart de gemeente mijn gegevens?

De gemeente verzamelt heel veel informatie. Die informatie is belangrijk voor de organisatie van de gemeente zelf. Maar ook om te laten zien waarom de gemeente bepaalde dingen doet. Er zijn daarom regels die ervoor zorgen dat organisaties van de overheid hun informatie goed bewaren. Die regels staan in de Archiefwet en de regels zijn voor de gemeente uitgewerkt in de ‘selectielijst’. Daarin staat precies hoe lang de gemeente verschillende soorten informatie bewaart.  Na die periode vernietigen we de informatie. Hoe lang we informatie bewaren, hangt van het soort informatie af. En of de informatie bijvoorbeeld is gebruikt bij een rechtszaak. Sommige informatie mogen we zelfs nooit vernietigen en moeten we voor altijd bewaren.

Zijn mijn persoonsgegevens veilig?

Gemeente Doetinchem neemt maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen. Dit doen we zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) voorschrijft. De BIO bevat regels over een goede beveiliging van informatie voor gemeenten. Kijk voor meer informatie over de BIO op bio-overheid.nl. Van onze partners en leveranciers eisen wij hetzelfde niveau van beveiliging. Gemeente Doetinchem heeft een informatieveiligheidsbeleid opgesteld en de nodige beveiligingsmaatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • We verzenden gegevens via een beveiligde verbinding wanneer u een online formulier invult op de website van de gemeente.
  • Het bepalen wie er vanuit zijn of haar functie toegang tot bepaalde gegevens mag hebben. Wie dit niet nodig heeft voor zijn of haar functie, krijgt geen toegang.
  • Medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht en moeten als ze bij ons komen werken een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) inleveren.
  • Het organiseren van regelmatige trainingen voor onze medewerkers. Bijvoorbeeld over veilig werken en hoe om te gaan met persoonsgegevens.

Hoe zit het met cameratoezicht?

De gemeente Doetinchem heeft in en om het stadhuis en het gebouw Bergzicht videocameratoezicht. Dit is nodig om de veiligheid van bezoekers en medewerkers te beschermen. Ook is dit (video)cameratoezicht nodig voor het bewaken van de toegang tot gebouwen, zaken die zich in gebouwen of op terreinen bevinden en het vastleggen van incidenten.

We hebben regels opgesteld voor het gebruik van deze camera's. Deze regels zorgen voor de privacy van medewerkers én bezoekers van de gemeente.

Kan ik een klacht indienen?

Wij doen er alles aan om uw privacy goed te beschermen. Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente met uw gegevens omgaat? Dan kunt u contact opnemen met de (onafhankelijke) functionaris gegevensbescherming, mevrouw Anne-Marie Nas via fg@doetinchem.nl.

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw privacyklacht? Dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).  Kijk voor meer informatie op autoriteitsgegevens.nl/een-tip-of-klacht-indienen-bij-de-ap.