Privacyverklaring Wpg

Gemeente Doetinchem heeft de taken toezicht en handhaving van de openbare orde en de sociale veiligheid. Hiervoor heeft zij buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst. Een boa is een ambtenaar met een speciale opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat de boa mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven. Voorbeelden van boa’s in dienst bij ons zijn: handhavers, parkeercontroleurs en leerplichtambtenaren. Sommige van deze taken hebben we uitbesteed aan Buha B.V.

Een boa houdt toezicht op de openbare orde en of iemand zich houdt aan de wet. Bij overtredingen treedt de boa handhavend op. Daarom verwerkt een boa persoonsgegevens. 

Als een boa persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van een toezichthoudende taak, dan doet hij dat volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Als een boa persoonsgegevens verwerkt voor een politietaak (zoals het opsporen van strafbare feiten en het handhaven van de openbare orde), dan doet hij dat volgens de Wet politiegegevens (Wpg). 

Uw rechten

U heeft het recht om de persoonsgegevens die de gemeente onder de Wpg van u verwerkt, te bekijken. Als uw persoonsgegevens onder de Wpg onjuist of onvolledig zijn, kunt u ons vragen uw persoonsgegevens aan te passen of aan te vullen. U kunt ook persoonsgegevens laten verwijderen of vragen om een beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens. 

DigiDVraag inzage, correctie, aanvulling of verwijdering persoonsgegevens aan

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook een brief sturen naar de gemeente. Stuur hierbij een  gewaarmerkt kopie van uw identiteitsbewijs mee. Kijk op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs maakt. U kunt ook op het stadhuis van Doetinchem het identiteitsbewijs laat zien. Dit kunt u doen tijdens onze openingstijden. Op deze manier gebruiken wij geen (extra) persoonsgegevens van u. 

U ontvangt van ons  bericht als we uw vraag om verandering, verwijdering of de beperking van de verwerking van uw gegevens behandelen. Dit duurt ongeveer 6 weken.

Veelgestelde vragen

Hieronder leest u de veelgestelde vragen over persoonsgegevens en wat de gemeente daarmee doet.

Wat is het verschil tussen Wpg en AVG?

Net als de AVG, staan in de Wpg eisen voor de verwerking van persoonsgegevens. De eisen in deze twee wetten zijn niet altijd gelijk. Verschillen zijn bijvoorbeeld:

  • bewaartermijnen
  • delen van politiegegevens tussen verschillende partijen
  • verplichting tot logging. Logging is het vastleggen van alle handelingen in het systeem. Bijvoorbeeld: wie heeft welke gegevens verwerkt of ingezien.
  • privacyrechten van betrokkenen

Waarvoor gebruikt de gemeente mijn persoonsgegevens?

Wij verwerken persoonsgegevens voor verschillende doelen. Denk hierbij aan: 

  • Het schrijven van een proces-verbaal wanneer er een strafbaar feit is gepleegd.
  • Het behandelen van betalingen van een proces-verbaal. Bijvoorbeeld het toekennen van bezwaren, het toepassen van de uitzonderingen of toepassen van verminderingen en betalingsregelingen. 
  • Onderzoek naar en opsporen van verdachten van strafbare feiten.

Welke persoonsgegevens gebruikt de gemeente van mij?

Als iemand een proces-verbaal krijgt, registreren wij:

  • contactgegevens
  • geboortedatum en -plaats
  • een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats hiervan
  • burgerservicenummer (bsn)
  • soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs

Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal of als er een betalingsregeling is. U kunt ook vragen om een uitzondering voor een proces-verbaal. Wij verzamelen dan, naast de gegevens die u al bij het verzoek heeft gegeven:

  • contactgegevens
  • geboortedatum en -plaats
  • proces-verbaalnummer
  • overige gegevens die nodig zijn

Als wij aangifte doen bij de politie, verzamelen wij voor zover mogelijk:

  • contactgegevens
  • geboortedatum en -plaats
  • tag- en/of sign bij een graffiti-incident
  • tijd, plaats en soort strafbaar feit

Bij het signaleren van overtreders, het opsporen van verdachten van strafbare feiten en het verrichten van onderzoek naar gepleegde strafbare feiten, maken wij ook gebruik van camerabeelden. 

Hoe lang bewaart de gemeente mijn persoonsgegevens?

In de Wpg staan wettelijk bepaalde termijnen voor hoe lang we persoonsgegevens mogen bewaren. Na afloop van deze termijn, wissen we de persoonsgegevens definitief. 

Camerabeelden van stations, gebouwen en terreinen bewaren wij - als er geen incident is geweest - maximaal 28 dagen. 

Camerabeelden die worden gebruikt voor de uitvoering van de politietaak (denk aan beelden waarop een incident of een misdrijf te zien is) bewaren wij om  aan de politie te geven bij strafrechtelijke procedures. Als de camerabeelden aan de politie zijn gegeven, verwijderen wij de beelden.

Kan ik een klacht indienen?

Bent u niet tevreden over de manier waarop de gemeente met uw gegevens omgaat? Dan kunt u contact opnemen met de (onafhankelijke) functionaris gegevensbescherming, mevrouw Anne-Marie Nas via fg@doetinchem.nl

Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw privacyklacht? Dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).  Kijk voor meer informatie op autoriteitsgegevens.nl/een-tip-of-klacht-indienen-bij-de-ap.

Heeft u gevonden wat u zocht?