Wilt u een gebouw of huis tijdelijk verhuren omdat het leeg staat? Op grond van de Leegstandwet is dat te regelen. U vraagt daarvoor een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte bij de gemeente aan.

Aanvraag vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte(externe link)

Het ingevulde en getekende aanvraagformulier stuurt u naar de gemeente.

Welke gebouwen komen in aanmerking?

De vergunning kunt u aanvragen voor de volgende leegstaande gebouwen:

  • een gebouw dat niet gebouwd is voor bewoning, zoals een kantoor, een school of een gebouw voor groepshuisvesting
  • een woning die te koop staat en nog nooit is bewoond
  • een woning die te koop staat en waarin de eigenaar gewoond heeft in de 12 maanden voordat het leeg kwam te staan
  • een woning die te koop staat en die in 10 jaar niet langer dan 3 jaar verhuurd is geweest
  • een huurwoning die gesloopt of gerenoveerd gaat worden

Hoelang is de vergunning geldig?

Hoelang u de vergunning krijgt, hangt af van het soort woonruimte dat u verhuurt:

  • woning die te koop staat: 5 jaar geldig
  • huurwoning die gesloopt of gerenoveerd gaat worden: 2 jaar geldig (verlenging mogelijk tot maximaal 7 jaar)
  • woonruimte in kantoor, school of groepshuisvesting: 2 jaar geldig (verlenging mogelijk tot maximaal 10 jaar)
  • woonruimte waarvoor u ontheffing van het bestemmingsplan hebt: geldig zolang de ontheffing duurt (maximaal 10 jaar)

Voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet van sloop- en renovatiewoningen en voor leegstaande gebouwen gelden andere termijnen.
Neemt u voor meer informatie contact op met de gemeente.

De verhuurder mag bij een te koop staande woning zelf de huurprijs bepalen. Particuliere eigenaren mogen niet meer dan twee te koop staande koopwoningen tegelijk tijdelijk verhuren.

Vergunning verlengen?

Wilt u uw huidige vergunning verlengen? Dit is niet altijd meer nodig. De maximale periode van een vergunning voor tijdelijke verhuur voor uw woning is 5 jaar. Wanneer u nog een vergunning hebt met een kortere periode (1 of 2 jaar), dan hoeft u deze niet te verlengen. U kunt de gemeente vragen dit te bevestigen. Uw vergunning voor verhuur van woonruimte in andere gebouwen moet u wel verlengen.

Aanvraag verlenging vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte(externe link)

Het aanvraagformulier en de bijlagen stuurt u volledig ingevuld en voorzien van uw handtekening naar ons op. Dat kan per post of per mail.

Wat kost het?

  • Eerste aanvraag voor vergunning: € 137,45
  • Verlenging van vergunning: € 82,60
  • U betaalt voor de aanvraag van een vergunning. Deze kosten worden ook in rekening gebracht als een aanvraag moet worden geweigerd.

Goed om te weten

Om voor een vergunning tijdelijke verhuur in aanmerking te komen, mag de woning niet bewoond zijn. Dit betekent dat u en eventuele huisgenoten niet meer ingeschreven mogen zijn op het adres van de woning die u tijdelijk wilt verhuren.

Hebt u een hypotheeklening? Dan hebt u meestal ook toestemming van de bank nodig voordat u uw huis mag verhuren. Als u besluit uw woning te gaan verhuren, heeft dit waarschijnlijk fiscale consequenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aftrekbaarheid van de hypotheekrente voor deze woning. Neemt u voor meer informatie contact op met de belastingdienst of kijk op www.belastingdienst.nl(externe link).

Hebt u een vergunning gekregen voor de tijdelijke verhuur? De normale huurbeschermingsregels gelden dan meestal niet. Wel gelden de regels voor tijdelijke verhuur uit de Leegstandwet. Dat zijn onder meer:

  • De huurder heeft geen huurbescherming als de huur eindigt.
  • De huurovereenkomst duurt minimaal 6 maanden.
  • De huurder heeft een opzegtermijn van minimaal 1 maand.
  • De verhuurder heeft een opzegtermijn van minimaal 3 maanden.
  • De huurovereenkomst stopt als de leegstandvergunning is verlopen.

Hebt u nog vragen?

Hebt u na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan contact op met de gemeente Doetinchem, telefoonnummer (0314) 377 377.

Hebt u gevonden wat u zocht?