Jaarverslag sociale raad 2023/2024

 

7 leden van de sociale raad staan voor het stadhuis van gemeente Doetinchem.

Welkom van de voorzitter Bert Meijer

Logo Sociale Raad

In zowel 2023 als in 2024 heeft de Sociale Raad zijn rol opgepakt om de gemeente Doetinchem te adviseren op het terrein van het sociaal domein. In dit uitgebreide jaarverslag kunt u teruglezen hoe en op welke wijze de Sociale Raad deze rol heeft ingevuld. De Sociale Raad heeft in 2024 een ontwikkeling doorgemaakt waarbij steeds meer en steeds nadrukkelijker wordt gezocht naar hoe de Sociale Raad de inwoners van de gemeente Doetinchem kan vertegenwoordigen binnen het Sociale Domein. Niet alleen zijn de leden van de Sociale Raad hierin belangrijk, ook organisaties als Laborijn, Stadskamer en Buurtplein leveren voor de Sociale Raad veel informatie op. Daarnaast wil de Sociale Raad in de nabije toekomst op andere manieren zich laten informeren en wil daar ook op actieve wijze naar op zoek gaan door gesprekken aan te gaan met andere organisaties en bijeenkomsten bezoeken waar inwoners vertegenwoordigd zijn die niet in de Sociale Raad zitting hebben.

Op deze manier wil de Sociale Raad zich laten informeren om daarmee de advisering aan het college van b en w van Doetinchem nog verder te verbeteren. Een ander accentverschuiving is om eerder betrokken te worden bij het opstellen van adviezen vanuit de gemeente. Niet pas achteraf een advies geven, maar al in een eerder stadium actief betrokken te worden zodat de adviezen ook beter gewogen en meegenomen kunnen worden door de betrokken ambtenaren.

Ieder heeft zijn rol, zowel de Sociale Raad als de ambtenaren als de gemeenteraad, cruciaal is echter dat je op een goede manier met elkaar samenwerkt om daarmee de inwoner van de gemeente Doetinchem zo goed als mogelijk te vertegenwoordigen. Met de betrokken ambtenaren is er sprake van een constructief contact en overleg met wederzijds respect voor de verschillende rollen. De leden van het college van B&W kunnen dan ook op basis van de notities en de meegenomen adviezen komen tot een goede besluitvorming.

onafhankelijk voorzitter van de sociale raad

De bladzijde van het jaar 2024 is ondertussen al omgeslagen naar 2025. De leden van de Sociale Raad zien het nieuwe jaar met vertrouwen tegemoet en zullen de nieuwe werkwijze nog nadrukkelijker neerzetten. Dank aan eenieder voor zijn/haar inzet om de inwoner van de gemeente Doetinchem goed te vertegenwoordigen.

Met vriendelijke groet,
Bert Meijer,
Onafhankelijk voorzitter
Sociale Raad

De sociale raad, wat, hoe, wie

Wie is de SR?

  • is de adviesraad van het college van burgemeester en wethouders (college van B&W)
  • heeft als opdracht het inwonersperspectief te vertalen naar gevraagd en ongevraagd advies over sociaal gemeentelijk beleid binnen de gemeente Doetinchem (hierna gD genoemd).
    De focus op advisering aan de gemeente is verschoven van de formele advisering aan het eind van het beleidsproces naar een actievere rol aan het begin van het proces.
  • ziet het als zijn belangrijkste taak om de leef- en belevingswereld van inwoners binnen te brengen bij de gD en een plek te laten krijgen in het beleid binnen het sociale domein op het gebied van de landelijke ontwikkelingen, bestaanszekerheid, meedoen, Wmo, sport en cultuur, energietransitie en de rol van de gD, Wijkwerk (omzien naar elkaar), digitalisering en laaggeletterdheid, obstakels voor ouderen, maar ook jongeren.
  • de leden worden iedere vier jaren opnieuw benoemd door het college van B&W.

Belangrijkste inhoudelijke beleidsdoeleinden

  • bevorderen dat iedereen in de samenleving kan meedoen;
  • bevorderen van de sociale samenhang en leefbaarheid in stad, dorp, wijk en buurt;
  • kritisch volgen van de veranderingen in de samenleving (waarbij ‘eigen kracht’ en ‘eigen verantwoordelijkheid’ belangrijke aandachtspunten zijn);
  • toezien op gemeentelijke voorzieningen en ondersteuning, met oog voor een goede kwaliteit van leven voor

De Sociale Raad wordt steeds breder in samenstelling, taakstelling en advisering. Integrale advisering is nodig, omdat er in het sociale domein grote en complexe veranderingen zijn doorgevoerd. Veranderingen die nog altijd in ontwikkeling zijn. Het beleid dat op regionaal niveau (Sociaal Domein Achterhoek, SDA) wordt uitgewerkt, wordt lokaal ter advies voorgelegd. De adviezen betreffen alle burgers en sociale prestatievelden.

Hoe werkt de Sociale Raad?

De Sociale Raad:

  • vergadert gemiddeld 10 keer jaar. De cliëntgroepen vergaderen voorafgaande aan de vergadering van de SR. De afgevaardigde vanuit de cliëntgroep brengt de opgehaalde inbreng of trends vanuit de praktijkproblemen ter bespreking in bij de Sociale Raad;
  • bespreekt en adviseert over voorgenomen beleid, bestaand beleid en over de uitwerking van een beleidsmaatregel; De SR vindt het belangrijk om als adviseur van het college van B&W in een zo vroeg mogelijk stadium van het beleidsproces te worden betrokken.
  • wil vanuit de signalerende taak ook de rol van meedenker/adviseur vervullen. De SR wil vanuit een kritische houding een serieuze en gelijkwaardige gesprekspartner zijn voor het college van B&W.
  • bundelt de ervaringen en signalen vanuit de samenleving/achterban. Met deze inbreng probeert de SR, middels het advies, een positieve bijdrage te leveren aan het huidige en toekomstige beleid van de gD, waarin de mening en invloed van de burgers herkenbaar en aanwijsbaar is;
  • analyseert beschikbare rapportages en kwaliteitsmetingen. Daarnaast attendeert en adviseert de Sociale Raad het college van B&W over voorkomende of in het oog springende trends, zoals het steeds minder gebruik maken van ‘echt nodige zorg’ als gevolg van beperkte(re) financiële mogelijkheden van burgers.

De vergadercyclus van de Sociale Raad loopt in de pas met de vergadercyclus van het college van B&W en de gemeenteraad. Op deze manier kan de Sociale Raad optimaal en (voor)tijdig adviseren over het beleid van de gD. De vergaderingen van de Sociale Raad zijn openbaar.

De Sociale Raad ziet zichzelf als:

  • adviseur vanuit algemeen belang (breed en integraal);
  • signaleerder en vertaler van beleid;
  • meedenker / adviseur aan het begin van het beleidsproces;
  • vernieuwer en creatieve ‘inspeler’ op ontwikkelingen;
  • bewaker van kwaliteitsaspecten.

Hoe is de sociale raad opgebouwd?

De Sociale Raad heeft 7 leden en een onafhankelijk voorzitter. De 7 leden vertegenwoordigen ieder een groep cliënten. Een aantal cliëntgroepen is verenigd in een stichting. Daarnaast zijn er cliëntgroepen die uit één of meerdere personen bestaan.

Sommige cliëntgroepen kennen een hechte onderlinge samenwerking. Elke cliëntgroep heeft een vertegenwoordiger in de Sociale Raad. In deze samenstelling werkt de SR aan een optimale netwerkfunctie richting de achterban; burgers en gebruikers en maatschappelijke organisaties.

De cliëntgroepen

  • Vrijwilligers: Marga Rutjes
  • Mantelzorg: Jan Peet
  • Jeugd: Annelies Lőwentahl
  • Werk, inkomen & armoedebestrijding: Peter Bob Peerenboom
  • Onafhankelijk voorzitter sociale raad: Bert Meier
  • Platform chronisch zieken (PCZ): Wim Rodenburg
  • Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB): Marga Rutjes
  • Dak- en Thuislozen, GGZ, verslavingszorg (OGGZ): Johan van der Werf
  • Ouderen: Voorzitter cliëntgroep is vacant

Dashboard

Dashboard SR 2023

  • 10 SR agendacommissievergaderingen
  • 10 SR vergaderingen
  • 1 SR studiemiddag
  • 3 ongevraagde adviezen SR
  • 5 gevraagde adviezen SR

Dashboard SR 2024

  • 8 SR agendacommissievergaderingen
  • 8 SR vergaderingen
  • 2 SR studiemiddagen
  • 1 ongevraagde advies SR
  • 5 gevraagde adviezen SR

Wat gebeurde er in 2023?

Januari

Werken aan een nieuwe, brede visie beleidskader sociaal domein

Een integraal beleidskader waarin de uitgangspunten en maatschappelijke opgaven opnieuw werden vastgelegd. De visie verbindt het maatschappelijke met het fysieke en economische domein. Het beleidskader is een (overkoepelende) paraplu waarop de uitvoering van het sociaal domein berust. Er werd voor een brede aanpak en raadpleging gekozen om te komen tot een nieuw beleidskader. Er is door een onafhankelijk bureau een organisatie-evaluatie uitgevoerd, waarbij de SR nauw betrokken is geweest. De SR vroeg o.a. aandacht voor:

  • voldoende plekken ‘Housing first’ en omklapwoningen;
  • blijvende aandacht voor de groep Licht Verstandelijke Beperkten (LVB) omdat zij vaak zelf niet in staat de eigen leefsituatie te verbeteren
  • blijvende aandacht voor de positie en communicatie met de groep Nieuwe Nederlanders

Invulling voorzitterschap Sociale Raad

In verband met het afscheid van de zittende voorzitter, dhr. Leen van der Heiden, op 6 juli 2023, werd ervoor gekozen een interim-voorzitter aan te stellen. Het streven was om eind december 2023 een nieuwe voorzitter te kunnen aanstellen. Begin 2024 werd Bert Meijer als nieuwe voorzitter benoemd. De interim-voorzitter kreeg als opdracht het functioneren van de SR en zijn relatie met het college van B&W en organisatie te evalueren.

Maart

Bemoeizorg

De definitie voor bemoeizorg werd uitgebreid en met de extra beschikbare subsidiegelden kon men breder en outreachend bemoeizorg inkopen. Naast GGNet werden ook de Stadskamer en HierZorg gecontracteerd. Bemoeizorg werkt met professionals en ervaringsdeskundigen. De kern van de nieuwe aanpak bemoeizorg is: ‘erop afgaan’. Bemoeizorg onderhoudt intensief contact met huisartsen, woningcorporaties, banken, maar ook met de buurt van de betreffende inwoner. Herstellen van familiebanden is eveneens van groot belang voor het stabiliseren van de leefsituatie. De SR gaf aan dat het winnen van vertrouwen in de geboden hulp een weg is van de ‘lange adem’. De SR adviseerde dat Bemoeizorg zich zou moeten losmaken van systeemdenken.

Traject ‘Housing first’

De eerste behoefte binnen het begeleidingstraject van mensen die op straat leven is een dak boven het hoofd. De verdere hulpverlening wordt ingezet op basis van de behoefte van de cliënt. De eerste 2 jaar ontvangt de cliënt intensieve begeleiding, daarna wordt onderzocht of de begeleiding kan worden voorgezet via de Wmo. De cliënt staat in dit traject centraal en bepaalt zelf het tempo van huisvesting. Er zijn 10 mensen geplaatst en er zijn weer 10 woningen voor plaatsing toegekend.

E-bikes binnen leerlingenvervoer

De gD liet onderzoeken of het mogelijk was om jongeren, met een beperking, vanaf 9 jaar en voor wie dat mogelijk was een elektrische fiets te verstrekken om zelfstandig, met begeleiding, naar school te laten fietsen. Zelfstandig fietsen draagt bij aan de zelfredzaamheid en sportiviteit en verlicht de druk op het leerlingenvervoer. De SR stond open voor dit voorstel en adviseerde een goede indicatieprocedure op te stellen en daarbij ook de school te betrekken. Kinderen met afwijkend gedrag gedragen zich in het verkeer ook anders.

Aanstellen interim-voorzitter en evaluatieonderzoek functioneren SR

Het bestuur van de gD moest opnieuw op zoek naar een voorzitter voor de SR, omdat de vorige kandidaat zich had teruggetrokken. Door deze omstandigheid had het college van B&W besloten om eerst een evaluatie van de SR te laten uitvoeren en tijdelijk een interim-voorzitter aan te stellen tot het einde van 2023. De organisatie Participatiepartners kreeg deze tweeledige opdracht, n de persoon van dhr. Henk Beltman. Zijn opdracht werd om per 6 juli 2023 het stokje van de zittende voorzitter over te nemen en vanaf april/mei te starten met de voorbereiding van de evaluatie van de SR. Ook heeft hij het profiel van de nieuw aan te stellen voorzitter SR aangescherpt.

30 maart 2023 Studiemiddag Sociale Raad

Deze studiebijeenkomst stond in het teken van positionering van de SR en hoe de nieuwe koers te implementeren.
De invulling van de interim-voorzitter werd als agendapunt toegevoegd. De studiemiddag werd begeleid door dhr. Henk Beltman van Participatiepartners. Besproken werden:

  1. De rollen van de SR als adviesraad t.b.v. het college van B&W en naar de samenleving (wie zijn ‘mijn’ cliënten) en
  2. Hoe werd de inbreng vanuit de cliëntgroepen vertaald naar de SR en hoe verliep de samenwerking tussen de verschillende cliëntgroepen. Thema’s als wijkwerk en preventie stonden in deze bespreking centraal.

April

In gesprek met Laborijn

1 à 2 keer per jaar gaat de SR in gesprek met Laborijn over de onderwerpen participatie en inburgering. Laborijn heeft zich intensief beziggehouden met:

  • ondersteuning Oekraïense vluchtelingen
  • energietoeslag verstrekken
  • kwetsbare burgers ondersteunen naar participatie
  • 7 cultuurverbinders aangesteld (na dwingend advies van de SR)
  • 80% van de WSW-medewerkers werken ‘buiten’ Laborijn (een zeer goed resultaat)
  • Pilot ‘simple switchen werd verlengd en het aantal werkende parttimers steeg daardoor

Laborijn gaf aan dat de reguliere opdracht van de gD was aangepast, zodat alle aandacht kon gaan naar ontwikkeling en naar de best mogelijke plaatsing van een cliënt. Het management en controle in de organisatie was ingekrompen, zodat de professionals meer ruimte in de uitvoering kregen onder het motto: ‘eerst de inhoud, dan de wet’.

De SR complimenteerde Laborijn met de goede resultaten en adviseerde:

  • ruimte te creëren voor mensen die ook een stapje achteruit op de participatieladder zetten;
  • een GGZ-ervaringsdeskundige te raadplegen
Participatiewet in balans & breed offensief:

Deze wetswijziging was nodig omdat in de Participatiewet de verhouding tussen het strenge sanctieregiem, toeleiding arbeidsmark en de complex georganiseerde bestaanszekerheid uit balans was. De stapeling van effecten kon voor de cliënt nadelig uitvallen. Het sanctiebeleid werd versoepeld en er werd gewerkt aan meer vertrouwen, vereenvoudiging van regels en het verbeteren van de menselijke maat. Samenhang realiseren tussen de P- en Jeugdwet, Wmo en toeslagenregelingen.

Ongevraagd advies procesgang onafhankelijke cliëntondersteuning “Koploperstraject”

Het Koploperstraject startte als regionaal project, maar schaalde af naar een lokaal project. Door vele personele wisselingen had het project veel vertraging opgelopen. Middels een schrijven aan de verantwoordelijk wethouder sprak de SR zijn verontrusting uit en verzocht de wethouder op het project voortvarend weer te laten oppakken.

Monitoring binnen het sociaal domein

Monitoring en contractmanagement zijn 2 nieuwe rollen binnen de gD. Het regionale project richtte zich m.n. op bedrijfsvoering, monitoring van resultaatafspraken zorgaanbieders. De cliënt is via de zorgaanbieders in beeld en wordt vertegenwoordigd via cliëntraden en cliëntvertegenwoordiging. gD maakt gebruik van de lokale cliënt-ervaringsonderzoeken en landelijke data. Vanuit de SR waren er al veel (ongevraagde) ideeën aangedragen die in de uitwerken zouden worden verwerkt.

Mei

Adviesaanvraag ‘inhoudelijke uitgangspunten en richtinggevende principes nieuw beleidskader sociaal domein’

De GGD had deze evaluatie uitgevoerd. De evaluatie was een wettelijke verplichting die door een onafhankelijk partij moest worden uitgevoerd om zo de onafhankelijkheid van de opgehaalde informatie te waarborgen.

Conclusies/aanbevelingen vanuit de evaluatie:

  • Werkwijze zo integraal mogelijke uitvoeren: 1 huishouden, 1 plan en 1 regisseur;
  • inzicht creëren in de problemen die het gebruik maken van voorzieningen belemmeren;
  • investeren in preventie, knelpunten in beeld brengen en waar nodig oplossen;
  • het nieuwe beleidskader moet goed meetbaar te monitoren zijn;
  • realiseer een goede samenwerking tussen de professional van het Buurtplein en het beleid van de gemeente;
  • binnen het sociaal beleid ruimte creëren voor innovatie en scharrelruimte;
  • veerkrachtige inclusieve samenleving realiseren;
  • betere communicatie naar de burgers;
  • het terugbrengen van de menselijke maat en het realiseren van passende ondersteuning.

Augustus

Adviesaanvraag concept re-integratieverordening participatiewet Doetinchem

De SR had de adviesaanvraag te laat ontvangen om nog een goede voorbereiding te realiseren. Ook was onduidelijk waarom de verordening met terugwerkende kracht was ingegaan op 1 juli 2023, terwijl eind augustus om advies werd gevraagd. Laborijn gaf aan dat de benodigde informatie om de verordening aan te passen niet eerder beschikbaar was en dat er eerst regionale afstemming moest plaatsvinden. Wetgeving wordt zo mogelijk regionaal afgestemd, maar de gemeente behoud zijn ‘couleur locale’.

Laborijn probeerde wetgeving zo algemeen mogelijk in de verordening op te nemen, zodat maatwerk mogelijk blijft. Dit om de cliënt zo goed mogelijk te ondersteunen naar participatie.

De SR vroeg naar de positie van de groep daklozen in de verordening, omdat deze groep eveneens onder de Participatiewet valt. Laborijn antwoordde dat toetsingsinstrumenten voor alle cliënten konden worden ingezet en de dienstverlening kan (middels een B&W advies) hierop worden aangepast. De visie van Laborijn in deze luidde, dat ‘iedereen een passende plek moet krijgen en meedoet naar vermogen’.

Plan van aanpak Gezond Actief Leven Akkoord (GALA)

Het integraal zorgakkoord is gericht op toekomstbestendige zorg en in het verlengde daarvan is een Gezond Actief Leven Akkoord ondertekend. GALA is een programma van IZA om mensen te stimuleren gezonde keuzes te maken. In het plan van aanpak is opgenomen het tegen gaan van overgewicht en armoede; het gezond en kansrijk opgroeien, zowel fysiek als mentaal; een gezonde en sterke sociale omgeven en gezond ouder worden. In een communicatieplan werd verder uitgewerkt hoe de burger over dit project werd geïnformeerd.

Oktober

In gesprek met Buurtplein

1 x per jaar gaat de SR in gesprek met de directeur van het Buurtplein om de voortgang van de uitvoeringstaken beschreven in de OGON (overeenkomst) toe te lichten. Het tekort op de gemeentelijke begroting had gevolgen voor de uitvoeringstaken van het Buurtplein De hulpvraag van de cliënt werd merendeel gehonoreerd, veelal is een voorliggende voorziening ook een adequate oplossing, zodat niet altijd een dure maatwerkvoorziening hoeft te worden ingezet. Het Buurtplein werkt met een centrale bureaudienst. Elke telefonische vraag wordt direct door een professional beoordeeld. De ‘waakvlamconstructie’ is weer ingevoerd en de Buurtcoach investeert in nazorg, ook individuele eerstelijnsondersteuning is kort-, maar kan ook langdurig beschikbaar zijn, ter voorkomen van inzet van dure maatwerkondersteuning. Het Buurtplein heeft vanuit aanvullende subsidiegelden meer raadslieden ingezet om inwoners die het slachtoffer zijn van de toeslagaffaire te helpen.

November

In gesprek met Laborijn

Kwartaalrapportage

‘Simple switchen’: het werkproces en het nazorgtraject voor mensen die definitief uitstromen behoefde aandacht.

Participatieladder

Elke uitkeringsgerechtigde werd op de participatieladder ingedeeld. De ondersteuning was erop gericht de ontwikkeling van inwoners maximaal te stimuleren. Het eindresultaat was per deelnemer anders en ging van meedoen aan de samenleving tot aan betaald werk. Activerend werk is een regeling die samen met het Buurtplein werd uitgewerkt en bedoeld is om per individu te onderzoeken wat nodig is om de hoogst haalbare participatiegraad te bereiken. Toch ligt de nadruk niet op regelgeving.

Inburgering

Het eerdere advies van de SR was gebruikt als onderlegger voor de evaluatie Inburgeringsbeleid. Zo had Laborijn het advies over de inzet ervaringsdeskundigheid overgenomen en waren er cultuurverbinders aangesteld. Het advies om voor de PIP, (Plan Inburgering en Participatie) niet meer dan een termijn van 10 weken te hanteren was overgenomen. Oudkomers: Laborijn wilde voor deze groep een aanbod realiseren.

Adviesaanvraag cultuurvisie en uitvoeringsagenda cultuurvisie Doetinchem

De adviesaanvraag richtte zich vooral op de vraag of de sociaal/maatschappelijke waarde van cultuur voldoende was beschreven en of er aandachtspunten waren voor de acties in 2024. De SR adviseerde:

  • heb oog voor de activiteiten van kerken en religieuze instellingen
  • betrek ook de niet-autochtone bevolking
  • geef aan wat de eventuele rol van de gemeente is op regionaal niveau
  • let op de mogelijke gevolgen van digitalisering.

December

Adviesaanvraag Participatiebeleid

De aanvraag betrof het Participatiebeleid en de doorontwikkeling ervan. Het Participatiebeleid was onderdeel van het coalitieakkoord, besloeg alle beleidsterreinen en zou in al het toekomstige uit te werken beleid worden opgenomen. Het huidige beleid was sterk intern gericht. In het nieuwe beleid was het van groot belang dat de inwoner zou ervaren dat ze gehoord wordt! Wat ging de inwoner van het nieuwe beleidsdenken merken?

Voordat ambities konden worden gerealiseerd, moest er voor de interne organisatie scholing plaatsvinden, zodat men open zou staan voor het ophalen en stimuleren van bewonersinitiatieven, het hanteren van het uitdaagrecht en inzetten van bijv. wijkregiseurs, wijkverbinders en het Noaberfonds. Dat betekende meer outreachend werken en het realiseren van een informatieloket waar de inwoner informatie kon ophalen in een gesprek van mens tot mens.

De SR adviseerde:

  • dat een uitnodigende houding en het actief benaderen van inwoners door de gD belangrijk is en dat de wijkverbinders een belangrijke rol hebben. Zij zitten immers in de haarvaten van de samenleving en kunnen inwoners stimuleren bij het opzetten en ontwikkelen van initiatieven in wijken en dorpen. Ook burgers kunnen als wijkverbinders optreden.
  • de SR wilde graag vanaf begin van het opstellen van de participatieverordening worden meegenomen.

Adviesaanvraag uitvoeringsagenda Divers (inclusie- en diversiteitsbeleid) 2024-2025 gD

De gD had een geactualiseerde lokale inclusieagenda opgesteld waarmee ze het belang van de inclusie van alle inwoners van de gD neerzette. De SR complimenteerde de gD met de ingeslagen weg en gaf aan het volle vertrouwen te hebben in de verdere uitwerking van het beleid.

De SR adviseerde:

  • om als gD actief het beleid voor de LBHTI-gemeenschap op te pakken door bijv. een gerichte aanpak van arbeidsdiscriminatie en open te staan voor maatschappelijke initiatieven
  • dat een aantal leden vanuit de SR samen met de beleidsmedewerker zouden meedenken hoe vorm te geven aan de implementatie van de actiepunten vanuit de uitvoeringsagenda.

Wat gebeurde er in 2024?

Maart

Vanaf 7 maart werd dhr. Bert Meijer geïnstalleerd als nieuwe voorzitter van de Sociale Raad. Hij besloot zijn welkomsttoespraak met de woorden dat hij hoopte samen met de leden van de SR de afspraken die voortkwamen uit het evaluatierapport van de SR verder te ontwikkelen en van de SR een krachtig inspraakorgaan te maken.

Adviesaanvraag keuzes beleidskaders sociaal domein

Het beleidskader bestaat uit 5 bouwstenen en 4 sociale opgaven (uitvoeringsagenda’s). De opdracht voor de gD is om één overkoepelend beleidskader sociaal domein te realiseren. De paraplu waaraan al het te realiseren beleid wordt opgehangen.

Vijf Bouwstenen:
  1. De inwoner centraal;
  2. Veerkracht;
  3. Vertrouwen;
  4. Preventie;
  5. Perspectief.
Vier Sociale Opgaven: (4 uitvoeringsagenda’s)
  1. Bestaanszekerheid: basis voor een sociaal en veerkrachtig Doetinchem;
  2. Verstevigingen sociale basis in buurten en wijken;
  3. Kansrijk opgroeien en een leven lang leren;
  4. Gezond en gelukkig leven.

De SR adviseerde:

  • vertrouwen is de basis/voorwaarde voor veranderingen in de samenleving;
  • voeg toe het belang van het maatschappelijk middenveld en het feit dat burgers zelf ook initiatieven/voorstellen kunnen aandragen in het vormgeven van de samenleving. Creëer scharrelruimtes voor burgers om eigen initiatieven vorm te geven;
  • bezoek de meest kwetsbare groepen burgers, zoals de LVB-groep om informatie te brengen en op te halen;
  • gebruik ervaringskennis en zet ervaringsdeskundigen in.

April

Advies op de visie van cliëntondersteuning

Cliënten hebben recht op kosteloze onafhankelijke cliëntondersteuning. Stichting MEE werd de coördinator tussen formele en informele cliëntondersteuning. Vanuit de reguliere beleidstukken is het moeilijk inzicht te krijgen in cliëntondersteuning.
De SR adviseerde:

  • definieer in de visie wat de gD onder onafhankelijkheid verstaat en hoe dit wordt gewaarborgd;
  • stichting MEE en Buurtplein zijn niet de enige cliëntondersteuners. De samenwerking met informele cliëntondersteuning en voorliggende partijen moet een gelijkwaardige plek in de visie krijgen;
  • Patiëntenverenigingen en informele cliëntondersteuning opnemen in de visie en daarmee het bevorderen van de deskundigheid van informele cliëntondersteuning.

Woon- en woonzorgvisie (inclusief pre-mantelzorgwoningen)

Elke gemeente heeft de opdracht een woon- en woonzorgvisie te ontwikkelen. De woonvisie was reeds door de gemeenteraad vastgesteld en is onderdeel van: ‘een passende woning voor iedereen’. Met de 8 regiogemeenten is een urgentieplan opgesteld om de uitstroom voor alle doelgroepen te borgen. Voor de draagkracht in de wijk zullen kleine doelgroepen bij elkaar worden gehuisvest. In maart 2026 moet de woonzorgvisie onderdeel uitmaken van het volkshuisvestingsprogramma.

De SR adviseerde:

  1. aandacht te hebben voor mogelijke huisvesting/woonvormen voor woonwagenbewoners;
  2. bij wijkgerichte aanpak huisvesting ouderen is een intensieve begeleiding en nabijheid vereist;
  3. gD moet haar rol in contact met de projectontwikkelaar niet verliezen.

Adviesaanvraag actualiseren van de verordening en nadere regels Wmo en Jeugdhulp

De adviesaanvraag bestond uit een aantal vragen.

  1. Het meldproces is beter uitgewerkt en volgbaar;
  2. het persoonsgebonden budget is helder omschreven;
  3. het voorliggende veld van voorzieningen had een prominentere rol gekregen.

De SR adviseerde:

  1. toegankelijke en lees-/ begrijpbaarder uitleg van de beleidsregels;
  2. het verschil tussen algemene en maatwerkvoorziening helder verwoorden;
  3. meer informatie verschaffen over de vindbaarheid van voorliggende voorzieningen;
  4. vastleggen dat consulent de jongere betrekt bij de intake;
  5. het Buurtplein is verantwoordelijk voor de zorg voor mantelzorgers. Ook daarvoor moet medezeggenschap worden georganiseerd.

Juni

In gesprek met Laborijn

Laborijn had een bezuinigingsopdracht van de gD gekregen en had daarvoor een aantal oplossingen uitgewerkt.

  1. afbouw jobcoaching voor cliënten met een loonkostensubsidie bij reguliere werkgevers;
  2. anders/minder intensieve ondersteuning van mensen die onderaan staan op de participatieladder; Bij geen groeipotentie gaat de begeleiding van max. 8 jaar door naar bijv. de Stadskamer, of anderszins.
  3. versobering inburgeringsprogramma voor gezinsmigranten.

De SR adviseerde:

Dat de gemeente, wanneer zij contracten met derden aangaat, via de weg van de SRO1-middelen, werkgevers verplicht hun bijdrage aan de begeleiding van dit type werknemers te leveren. Het beperken van jobcoaches op de korte termijn is een besparingsmaatregel, maar door een terugval van een werknemer kan deze besparing geheel teniet worden gedaan.

Clientgroep Nieuwe Nederlanders

De cliëntgroep werd gecoacht door de GGD, maar door het afscheid van de voorzitter en het vertrek van een aantal leden van de cliëntgroep werd de cliëntgroep (tijdelijk) opgeheven. Tot op heden is de cliëntgroep nog niet opnieuw bemenst.

Juli

In gesprek met het Buurtplein

Eén keer per jaar verzorgde de directeur van het Buurtplein een presentatie waarin zij de stand van zaken en een vooruitblik presenteerde.

De 5 kerntaken van het Buurtplein zijn:
  1. Toegang tot ondersteuning;
  2. Regievoerder en onderhouden van waakvlamcontacten;
  3. Individuele eerstelijnsondersteuning door de POH-Jeugd van het Buurtplein;
  4. Preventie en vroegsignalering
  5. Stedelijke diensten, w.o. Wijkcentra, Jongerenwerk, vrijwilligers en Mantelzorgcentrale, Sociaal raadslieden.

Er bestaan nu nog 5 wijkcentra die een veelvoud aan activiteiten aanbieden. De kerntaak, het bieden van laagdrempelige ondersteuning ter voorkoming van inzet professionele hulp: ‘Welzijn op recept’, staat daarin centraal. De inzet preventie en vroegsignalering gebeurt door middel van groepsactiviteiten en minder door individuele ondersteuning. Met name belangrijk als het sociale netwerk ontbreekt. Het Buurtplein voert het beleid uit dat door de gD is geformuleerd. De focus ligt erop van individuele naar collectieve dienstverlening te gaan, door het intensiveren van de samenwerking met partners als Laborijn en het Onderwijs.

Oktober

Adviesaanvraag concept Achterhoekse visie Nationaal actieplan dak- en thuislozen (NAD)

gD heeft als centrumgemeente de regierol in de Achterhoek en is met alle Regiogemeenten in gesprek over het opvangen van dak- en thuislozen in de eigen gemeente. In het NAD van 2022 werd gesteld dat er in 2030 geen dak- en thuislozen meer in de Achterhoek zouden zijn. Om dit te realiseren moet er nog veel gebeuren. Huisvesting wordt als startpunt van een nieuw begin gezien. Het resultaat moet zijn dat mensen niet meer op straat slapen en een veilige woonplek hebben.

De SR adviseerde:

  • dat het een ambitieus plan is, m.n. de stelling dat er in 2030 er geen dak- en thuislozen meer zullen zijn;
  • te investeren in de dag- en nachtopvanglocaties. V.w.b. de differentiatie van de doelgroepen en respect voor het individu was het volstrekt beneden de maat. Om te werken aan herstel, vraagt het om herstel van de menselijke maat, rust en vertrouwen.
  • ‘Durf je nek uit te steken!’ Al 15 jaar spreken we over ‘skeve huuse’ en verbetering van de nachtopvang. Zet voldoende ‘Tiny houses’ neer en probeer alternatief te denken en te handelen.

Adviesaanvraag Participatie- en inspraakverordening

De verordening regelt de betrokkenheid van inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties bij de ontwikkeling van gemeentelijke initiatieven en beleid. Is meebeslissen hetzelfde als inspraak? De inspraak is wettelijk vastgelegd terwijl het participatieproces een vrijblijvend proces is.

De SR adviseerde:

  • houd 1 keer per jaar een evaluatie waarbij je de burgers betrekt die hebben meegedaan;
  • voeg de positie van de SR aan de verordening toe;
  • voeg het burgerinitiatief toe.

Adviesaanvraag Woonzorgvisie

In de visie op wonen en zorg is de verbinding tussen het sociale en fysieke domein gezocht.

De SR adviseerde:

  • om bij de uitwerking in elke wijk voldoende diversiteit en een minimum aanbod van zorg, wonen, sport, ontmoeting en winkels te realiseren.
  • om bijzondere woonvormen voor dak- en thuislozen te realiseren, maar ook andere huisvesting voor de Maatschappelijke Opvang is dringend gewenst. Beide vragen om politieke betrokkenheid en maatschappelijk draagvlak.
  • dat het een goede ontwikkeling is dat de gemeente haar verantwoording neemt in de zorg voor combinatiewoningen en dat ook dak- en thuislozen een plek krijgen in de wijken.
  • aandacht te hebben voor huisvesting van zo’n 20 maatschappelijke organisaties.

De Doetinchemse gemeenschap functioneert dankzij vrijwilligers en het beroep op deze groep wordt alleen maar groter. Dat betekent dat deze organisaties gefaciliteerd moeten worden. Tevens moet de gD zelf de regie op projecten houden en dit niet overlaten aan projectontwikkelaars.

November

Ongevraagd advies armoedebeleid

Door de gD is de afgelopen jaren een actief beleid gevoerd in de bestrijding van armoede binnen de gemeente. Dit heeft geleid tot een redelijk compleet aanbod van voorzieningen en in de uitvoering is met succes ingezet op verbetering van de samenwerking tussen de diverse betrokken afdelingen en organisaties. Toch moet de gD het beleid steeds blijven herijken, omdat er nog relatief veel mensen in een nijpende financiële situatie verkeren. Vandaar dat de SR een ongevraagd advies gaf.

De SR adviseerde:

  • voor de groep alleenstaanden; met of zonder uitkering is het moeilijk om de financiële eindjes aan elkaar te knopen (53% van het totale klantenbestand van de Voedselbank is alleenstaand).
  • communicatie van de voorzieningenwijzer in de gD veel beter onder de aandacht van de professionals brengen. Ook de digitale communicatie behoeft verbetering;
  • over de toegang tot de voorziening die zorgkosten vergoedt bestaat veel onduidelijkheid en er bestaat schroom om bij de gD aan te kloppen. M.n. voor mensen met een chronische aandoening en/of beperking die een beroep op tegemoetkoming in de kosten willen aanvragen.

Rekenkamerrapport Inburgering

De nieuwe wet inburgering was op 1 januari 2022 in werking getreden. Laborijn voert in samenwerking met het Buurtplein en Vluchtelingenwerk deze taak uit. De Rekenkamer is op eigen initiatief dit onderzoek gestart, zij heeft de peilstok in de Doetinchemse uitvoering gestoken, omdat er nog geen statushouders ten tijde van de evaluatie de inburgering hadden afgerond. Waar voorheen de inburgeraar zelf de regie over de inburgering had, ligt nu de regie bij de gemeente. De nieuwe inburgeringswet kent alleen voorschriften, de gemeente kan zelf haar doelstellingen bepalen. De gD onderzoekt in samenwerking met Laborijn een inhaalslag voor ‘Oudwetters” te realiseren door het aanbieden van duale trajecten, werken en leveren.

Conclusies uit het rapport:

De resultaten van de uitvoering van de inburgeringswet worden positief beoordeeld. Kanttekeningen:

  • wachttijden voor inburgering zijn lang;
  • financiële ontzorging betreft geen maatwerk, terwijl de doelgroep zeer divers is van samenstelling; (Vluchtelingenwerk verzorgt de eerste 6 maanden de ondersteuning van statushouders en loopt in de praktijk vaak tegen financiële problemen aan).

Rekenkamerrapport Armoedebeleid en ongevraagd conceptadvies SR

Ook nu wordt geconcludeerd dat de gD een goede prestatie levert t.a.v. de armoedebestrijding in de gD. Toch worden er nog veel mensen niet bereikt (56%) voor de 100-120-130% regelingen. Het meest positief is men over het Meedoenarrangement. Er bestaat zelfs overbenutting door een bepaalde groep.

Over de dienstverlening van Laborijn is men minder positief. De SR antwoorde dat de groepen LVB en GGZ weinig merken van de goede resultaten. Goede communicatie over de beschikbare regelingen aan de begeleiders van diverse organisatie ontbreekt. Het onderdeel communicatie en digitale dienstverlening, w.o. de toegankelijkheid en stroomlijning van de informatie op de websites van de gD/Laborijn en Buurtplein moet verbeteren. Tevens moet het ondergebruik van voorzieningen worden aangepakt.

Startnotitie Sportvisie

Alle trends en ontwikkelingen van sportieve activiteiten zijn geïnventariseerd. Bijv. ongeorganiseerde sport, zoals wandelen dat steeds meer toeneemt. Openbare ruimtes moesten voor sportieve activiteiten veilig en geschikt worden gemaakt. Het sport- en b wegingsbeleid moet een plek krijgen in het beleidskader sociaal domein.

De SR adviseerde in het belang van een levenslang sportief blijven, van topsport tot een wandeling, de gD moest werken aan sportkapitaal. Dat betekende behoud van het zwembad, sporthallen, etc. Bij de groeiambitie van de gD behoort een goed aanbod van sportfaciliteiten. De gD moet de toegankelijkheid van sport: zowel financieel, GGZ-cliënten en mensen met een verstandelijke en/of lichamelijk beperking waarborgen. Behalve beweging is ontmoeting ook een belangrijk onderdeel van sportaanbod.

Adviesaanvraag Visie Sport en bewegen

Speerpunten van de visie zijn:

  • ambitie, inclusie en diversiteit en veilige sport
  • fysieke en sociale drempels wegnemen
  • zichtbaarheid en bereik van bestaande sportfaciliteiten vergroten.

December

Middag- of avondvergadering SR

Vanuit het evaluatierapport kwam de opdracht om te bespreken of het tijdstip van de SR-middagvergadering nog aan de behoefte voldeed. Na een digitale evaluatieronde is besloten om vooralsnog de middagvergadering van de SR te handhaven en na 1 jaar opnieuw de discussie van middag- of avondvergadering te voeren.

Vooruitblik naar 2025

Voor de Sociale Raad is het komende jaar best een uitdaging. Binnen de gemeente worden dit jaar de 5 uitvoeringsagenda’s van het Sociale Domein opgesteld: kansrijk opgroeien, bestaanszekerheid, gezond en gelukkig leven, verstevigen sociale basis in buurten en wijken, en als laatste de integrale aanpak. Vanuit de SR zullen wij in dat proces actief blijven meedenken en onze bijdrage leveren. Het functioneren van de SR zelf staat ook op de agenda. Het met pensioen gaan van de huidige secretaresse zal zeker veranderingen brengen. Daarnaast verandert het oprichten van een eigen stichting het administratieve proces. Het biedt de SR misschien ook de mogelijkheid om actiever met onze achterban en doelgroepen te gaan communiceren.

Veel vroegere cliëntgroepen functioneren niet meer als zodanig. Voor het goed functioneren van de SR is echter de binding met de praktijk van alledag van levensbelang. Daarom zijn we actief op zoek naar nieuwe manieren om de ervaring van burgers op te halen. Hoe bereiken we in de toekomst bijvoorbeeld jongeren, GGZ-cliënten en nieuwe Nederlanders? Doelgroepen waarvoor het oude model van cliëntgroepen niet werkt. Momenteel loopt een experiment met Laborijn rond contacten met burgers die de inburgering volgen.

Kortom: voldoende werk aan de winkel.

Evaluatie van de Sociale Raad

Adviesrapport ‘Toekomst van de SR Doetinchem’

In augustus 2023 presenteerde dhr. Henk Beltman, Participatiepartner, het adviesrapport: ‘Toekomst van de Sociale Raad Doetinchem’ aan het college van B&W en aan het management en de medewerkers van de gD. In het adviesrapport waren de interviews van zowel het college van B&W/medewerkers als de SR- en cliëntgroepsleden verwerkt. Aan de hand van dit adviesrapport werd een aangescherpte opdracht op functioneren van het sociaal domein en de SR geformuleerd. Het college van B&W was akkoord met het advies uit het onderzoek.

Studiemiddag 26 september 2023

Tijdens de studiemiddag kwam de verantwoordelijke wethouder de aangescherpte opdracht toelichten. Er werd teruggeblikt op het functioneren van de SR en de gD en de nieuwe structuur voor de adviesraad SR werd uiteengezet. De kern van de aangescherpte opdracht was:

  1. De samenwerking tussen de SR en gD behoeft aandacht;
  2. De rolopvatting en reikwijdte van de SR was en blijft de adviesraad voor beleid, maar er is geen ruimte voor ‘meebesturen, lobby of inzet op individuele casuïstiek’);
  3. De inbreng vanuit ervaringsdeskundigheid als beleidsmatige inbreng blijft belangrijk, maar vroeg om aanscherping;
  4. De rol van de voorzitter cliëntgroepen wordt groter. De preadviezen moeten vanuit de cliëntgroep komen;
  5. Door samenvoegen van cliëntgroepen komt er een slagvaardiger adviesraad.

Uiteindelijke doel:

Eind december moest de nieuwe voorzitter zijn gekozen en de nodige besluiten zijn genomen om de aanscherpingen van de SR en de relatie tussen gemeente en SR te formaliseren en bestendigen.

Doorontwikkeling Sociale Raad

Er werden 2 scenario’s benoemd:

  1. het aantal voorzitters van de cliëntgroepen moest van 12 naar 9 worden teruggebracht
  2. het clusteren van het aantal cliëntgroepen op basis van thema’s.

Het afspreken van de nieuwe spelregels wordt een doorlopend proces.

De positie van de SR werd opnieuw ter discussie gesteld, maar de leden behoeven geen semi-ambtenaren te worden.

Conclusie

Er werd gekozen voor scenario 1, waarbij een aantal cliëntgroepen word geclusterd en er 9 cliëntgroepen overbleven. In deze nieuwe samenstelling moest m.n. de onderling samenwerking tussen de cliëntgroepen worden verstevigd. Het organiseren van een achterban en achterbanraadpleging werd een actiepunt.

Scenario 2 was voor de zittende SR leden te lastig te doorgronden, omdat deze niet was uitgewerkt. De agendacommissie bestaat uit de voorzitter, vicevoorzitter, beleidsmedewerker, teamleider Maatschappij en ambtelijke ondersteuner SR. De SR had het voornemen een stichting op te richten om zo de begrotingen en declaraties van de individuele personen of cliëntgroepen uit te betalen.

Cursusmiddagen 2024

De cursusmiddag werd begeleid door de Koepel Adviesraden sociaal domein. Het evaluatierapport Toekomst Sociale Raad stond centraal. Nog veel zaken vanuit het evaluatierapport waren onduidelijk en werden tijdens de cursus opnieuw besproken. De volgende onderwerpen werden besproken:

  • bestaansrecht;
  • rollen en taken adviesraad sociaal domein;
  • verbinding met de cliëntgroepen:
  • positionering t.o.v. de gemeenteraad
  • Meedenken vanaf de start van het beleidsproces

Wie namen er afscheid

Afscheid vertrekkende voorzitter

Op 6 juli 2023 nam voorzitter, dhr. Leen van der Heiden, afscheid van de SR tijdens een bijzondere vergadering van de Sociale Raad. Tijdens deze vergadering werd door het college van B&W, in de persoon van locoburgemeester, dhr. Robert Hummelink ingebroken door Leen van der Heiden koninklijk te onderscheiden met de benoeming Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De locoburgemeester roemde de grote verscheidenheid aan vrijwilligersactiviteiten van Leen van der Heiden die hij in de afgelopen 2 decennia voor de ander of maatschappij heeft betekend. Leen van der Heiden was 17 jaar lang voorzitter van de Sociale Raad en heeft aan de oprichting van de Wmo-raad en van de tijdelijke Sociale Raad naar de Sociale Raad gestaan. Hij heeft deze 17 jaar met grote inzet en deskundigheid het onafhankelijk voorzitterschap vervuld. Zijn vertrek is daarom een belangrijk moment in de geschiedenis van de SR. Onder zijn leiding, maar natuurlijk ook door de inzet van de SR leden en zijn cliëntgroepen, is de Sociale Raad uitgegroeid naar een krachtige adviseur van het college van B&W. Een raad waar het college af en toe wel van ‘wakker kon liggen’.

Vertrekkende SR leden

Tijdens een gezellige bijeenkomst werd er afscheid genomen van 4 voorzitters van een aantal cliëntgroepen die werden samengevoegd of cliëntgroepen die 2 vertegenwoordigers in de SR hadden. Op 29 februari 2024 namen deze SR-leden afscheid:

  • Mevrouw Marion Pieters-Veenekamp
  • Mevrouw Ine Spuls
  • Mevrouw Shahnaz Saleky
  • De heer Ger Melissen

Mevrouw Marion Pieters-Veenekamp was voorzitter vanaf 2007 van de cliëntgroep Humanitas en Vrijwilligersorganisaties en sinds 2017 van de Jeugdzorg. Haar plek in de SR kenmerkte zich vanuit de individuele situatie, vanuit het kind naar de gebrekkige uitvoering voor dat kind. Oog hebben voor waar het schuurde, waar het niet datgene opleverde wat er gesuggereerd werd, was een stem die onmisbaar was binnen de SR. Met de inbreng vanuit het cliëntperspectief voedde zij de SR. Op deze manier werd jeugdzorg zichtbaar. Haar vele contacten vanuit het vrijwilligerswerk gaf de SR een breder beeld van wat speelde binnen het sociale domein van de gD.
Marion, bedankt!

Mevrouw Ine Spuls was sinds 2009 lid van de SR en voorzitter van Stichting Cliëntinitiatieven wat later de cliëntgroep Dak- en thuislozen (OGGZ) werd. Mevrouw Ine Spuls bracht binnen de SR altijd de verbinding tussen beleid en uitvoering op zo’n beeldende wijze naar voren dat we in haar de artiest terugzagen. Zij wilde geen beleid zonder ‘handen en voeten’. Zij confronteerde de SR, de ambtenaren en politici met de belangrijke vraag: ‘Hoe dan?’. Niet waarom maken we beleid, maar hoe voert de gD dat beleid uit. Dat moest dan ook kunnen worden uitgebeeld. Haar inbreng met de ‘parallelle weg’ zette ons allen aan het denken: “hoe zorgen we ervoor dat dak- en thuislozen perspectief hebben?” Zij introduceerde de uitdrukking ‘scharrelruimte’ om individuele casussen het gezicht te geven van een levend mens.
Ine, bedankt!

Mevrouw Shahnaz Saleky was sinds 2016 voorzitter van de cliëntgroep niet-Westerse immigranten. Mevrouw Saleky was voor de SR ‘de mens uit een andere wereld’, uit Iran. Een warme persoonlijkheid binnen ‘onze wereld’. Haar inzet kwam altijd vanuit het hart! Naar de individuele mens die ‘er buiten stond’, die niet zomaar kon meedoen, die vaak de middelen miste om te kunnen meedoen. Zij was de schakel die met optimisme uitzicht bood. Niet alleen voor de cliëntgroep ‘niet westerse immigranten’, maar voor de mens in nood. Juist haar inbreng binnen de SR hield ‘ons’ bij de les! Beleid is noodzakelijk, maar een ‘warme’ hand en hulp ook, en dat gaf zij vanuit haar gevoel.
Shahnaz, bedankt!

De heer Ger Melissen was sinds 2020 vicevoorzitter van de cliëntgroep Vrijwilligers. De heer Melissen was voor de Sociale Raad de man met blik naar het grotere geheel. Zijn aandacht ging niet alleen uit naar de gD, maar ook naar de Achterhoek. Sport en bewegen zijn voor hem de bouwstenen van een goede integratie in de samenleving. Gezondheid als uitgangspunt voor participatie in de samenleving. Hij kon als geen ander deze brede blik binnen de SR aan de orde stellen met alle energie die hij had. Bevlogen en soms ‘te hoog’ vliegend nam hij ‘ons’ mee in zijn visie.
Ger, bedankt!

Op 18 april 2024 nam mevrouw Ali Al Rasha afscheid van de SR. Toen mevrouw Ali Al Rasha in de Sociale Raad kwam, eerst met een coach en later op eigen kracht werd de SR weer met de neus op de feiten gedrukt hoe ingewikkeld onze samenleving is voor iemand die hier nieuw komt wonen. Zij was de vertegenwoordiger van de cliëntgroep ‘Nieuwe Nederlanders’. Op zich een merkwaardige naam, maar wel een naam die uitnodigt om na te denken over hoe ‘wij’ iemand in onze samenleving opnemen. Zij was een heel duidelijke vragenstelster die ons liet nadenken over al onze spelregels in de maatschappij, over beleidsstukken en over het taalgebruik binnen onze beleidsstukken. Door haar vragen en opmerkingen werden de SR en gD uitgedaagd om na te denken over ‘ons’ werk. Dank daarvoor! Mevrouw Ali Al Rasha was niet bang om vragen te stellen en zij koos ervoor om deel te nemen aan de discussie binnen de SR.
Ali, dankjewel voor je inzet en succes om met je nieuwe baan.

Op 4 juli 2024 nam de heer Dirk Kuipers afscheid van de SR. De heer Dirk Kuipers was sinds 2016 voorzitter van de cliëntgroep Ouderen en daarmee lid van de SR. In de politiek gepokt en gemazeld stond hij voor zijn cliëntgroep Ouderen. Zijn inbreng was niet te missen en was belangrijk omdat hij, zoals hij zelf aangaf, een heel groot segment van de Doetinchemse bevolking vertegenwoordigde. De plek van de ouderen binnen het Meedoenarrangement had zijn grote aandacht. Zijn inzet om bij de gD aan te geven dat men de SR serieus moest nemen, ook in de facilitering van de SR, gaf de club een steviger positie. Hij maakte van zijn gehoorprobleem een uitdaging die tot verandering leidde.
Dirk, bedankt!

Op 12 december 2024 nam de heer Bert Nijborg afscheid van de SR. De heer Bert Nijborg was sinds halverwege 2020 voorzitter van de cliëntgroep mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Daar was hij opeens, Bert Nijborg kwam met een ‘warm hart’ binnen voor zijn doelgroep, een groep die altijd moeite heeft om adequaat gehoord te worden. Hij had vanuit zijn achtergrond weer een heel andere inbreng dan zijn voorganger. Zijn kennis van geldzaken en schulden was een goede aanvulling binnen de SR. In de samenwerking met de coach van de cliëntgroep kreeg de cliëntgroep een duidelijke plek in de SR en dat is niet vanzelfsprekend.
Bert, bedankt!

Bericht vanuit de cliëntgroepen

Cliëntgroep ouderen

De cliëntgroep Ouderen vertegenwoordigt de belangen van de ouderen in onze gemeente. Iedere burger hoort erbij en moet kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij. Dit geldt in het bijzonder voor de oudere, kwetsbare burger die ondersteuning nodig heeft bij deelname aan de samenleving. Meedoen veronderstelt een zekere vorm van zelfredzaamheid. De cliëntgroep volgt kritisch de beleidsstukken van de gD en geeft gevraagd en ongevraagd advies.

Samenstelling

De positie van voorzitter is vacant.
De cliëntgroep bestaat uit vertegenwoordigers vanuit de volgende organisaties: de ouderenbonden in de gemeente Doetinchem - SVB, PCOB, KBO Doetinchem/Gaanderen, KBO Wehl/ Nieuw Wehl, cliëntenraden van de verzorgingshuizen Sensire en Markenheem en de vakbonden FNV en CNV.

Cliëntgroep bestaanszekerheid

De cliëntgroep bestaanszekerheid bestaat uit een aantal betrokken mensen die zien dat de armoede en de daarmee samenhangende schuldenproblematiek enorm is. Het blijft bitter te constateren dat de verdeling van de welvaart – een taak van politici – de afgelopen jaren onevenwichtig is geweest, waardoor het verschil tussen rijk en arm verder is toegenomen. Armoede bestrijden betekent ook een hele schuldenindustrie doen inkrimpen. De kosten daarvan zijn nu buitensporig hoog. Vereenvoudiging van de regelgeving en gratis ondersteuning van mensen bij het aanvragen van voorzieningen en het invullen van formulieren, staan hoog op onze agenda. In Doetinchem is er een groep Vrijwilligers Financiële Ondersteuning (VFO) actief. Tegelijk blijft het noodzakelijk de (financiële) pijn van mensen te verlichten en hen weerbaarder te maken.

Regelmatig overlegt de cliëntgroep met Laborijn en de beleidsmedewerker armoedebestrijding van de gemeente. Tegelijk blijft het noodzakelijk de (financiële) pijn van mensen te verlichten en hen weerbaarder te maken. De verbreding van de armoedebestrijding naar het thema bestaanszekerheid onderschrijven we van harte.

Cliëntgroep Mantelzorg

De cliëntgroep Mantelzorg zet zich in voor een goede ondersteuning van mantelzorgers in Doetinchem om overbelasting te voorkomen. De cliëntgroep Mantelzorg bestaat uit leden die allen (ex)mantelzorgers zijn met een eigen brede ervaring in verschillende zorgtaken, o.a. op gebied van dementie, NAH-aandoeningen, psychiatrische problematiek. De grote diversiteit aan gedegen kennis en kunde van de leden is van onmisbaar belang bij het geven van (on)gevraagd advies via de Sociale Raad aan de gD over de invulling van het mantelzorgbeleid.

Cliëntgroep mensen met een licht verstandelijke beperking

De cliëntgroep bestaat uit 11 mensen met een licht verstandelijke beperking en is onderdeel van Stichting Onderling Sterk Doetinchem en omstreken. De groep komt maandelijks bij elkaar om over onderwerpen te praten die belangrijk zijn in het leven van mensen met een verstandelijke beperking. Onderling Sterk Doetinchem is ondergebracht in een Stichting die door 3 bestuursleden wordt bestuurd. De leden van de cliëntgroep:

  • behartigen de belangen van mensen met een verstandelijke beperking;
  • willen emancipatie en participatie van mensen met een verstandelijke beperking bevorderen;
  • willen ertoe bijdragen dat mensen met een verstandelijke beperking een normaal leven kunnen leiden in de maatschappij op het gebied van wonen, werken, vrije tijd, onderwijs, enz.;
  • willen erkenning krijgen voor de belangen van mensen met een verstandelijke beperking;
  • willen de samenwerking bevorderen met andere (belangen) organisaties in de zorg en dienstverlening voor mensen met een verstandelijke beperking; Zij worden in de vergaderingen, doelstelling en organisatie ondersteunt door een coach.

Cliëntgroep (O)GGZ

De groep (O)GGZ is samengesteld uit twee takken:

  1. vertegenwoordiging van de ‘O’ van (O)GGZ: daklozen en verslaafden,
  2. vertegenwoordiging van de GGZ: mensen met een GGZ-verleden.

De vertegenwoordiging van de tak Daklozen en verslaafden is vacant.

De vertegenwoordiging vanuit de tak GGZ wordt door een ervaringsdeskundige vanuit de GGZ ingevuld. Onderwerpen die belangrijk zijn:

  • Beschermd Wonen en ambulantisering
  • Wet zorg en dwang
  • Verwarde mensen op straat
  • Dakloosheid, verslaving en housing first
  • Regionaal (samen)werken

Cliëntgroep jeugd

Cliëntgroep Jeugd heeft geen eigenlijke cliëntgroep. Wel bestaat er ervaringsdeskundigheid op het gebied van het onderwijs, jeugdhulpverlening en begeleiding. De cliëntgroep behartigt de belangen van alle kinderen, jongeren en jongvolwassenen tot 23 jaar. Dus in principe ieder kind, maar feitelijk de kinderen en jongeren die niet in een normale gezinssituatie opgroeien. Kinderen en jongeren waarbij de ontwikkeling en het leren anders dan gemiddeld verloopt. In kwetsbare gezinssituaties, pleeg- en gezinshuizen, begeleidwoonvormen, drugsproblematiek, kinderen met mentale problemen. Maar ook de zorg om de algemene geestelijke gezondheid van o.a. de jeugd jonger, maar ook ouder dan 18 jaar. De mogelijkheden van onderwijs/ opleiding bij uitval van school naar andere vormen van leren of dagbesteding. De zorg rond opvang begeleid wonen van kinderen en jongeren die door omstandigheden niet meer thuis kunnen verblijven. Ieder kind/ jongere heeft in potentie kansen op een normale leefsituatie en ontwikkeling. De cliëntgroep onderhoudt contacten met diverse organisaties en binnen het onderwijs en jeugdzorg.

Slotwoord door wethouder Jorik Huizinga

Geachte leden van de sociale raad, beste lezer,

Vanuit het college hebben we de toewijding gezien waarmee de sociale raad zichzelf in 2024 opnieuw heeft uitgevonden. De belangrijke adviesrol van de sociale raad is met nieuwe energie opgepakt. Ook zien we als college dat er gewerkt is aan de verbinding tussen de sociale raad en de gemeente. Verandering gaat nooit vanzelf en heeft invloed op ieder individu. De sociale raad heeft een kleinere omvang gekregen en daarbij hebben leden een eigen afweging gemaakt voor hun betrokkenheid. Dit vraagt om lef, een openhouding en een kritisch gesprek over de toekomst. Een bijzonder dankwoord spreken we ook graag uit aan de raadsleden die in 2024 afscheid hebben genomen. Zij hebben ieders op geheel eigen wijze een nieuwe vorm gevonden voor hun betrokkenheid bij de samenleving.

Op inhoud heeft de sociale raad ons op veel thema’s geadviseerd. Centraal in 2024 stond het nieuwe beleidskader sociaal domein, waarmee we een invulling hebben gegeven aan onze meerjarenvisie op de ontwikkelingen in het brede sociaal domein. De sociale raad is hierbij vroeg in het proces en constructief betrokken geweest. Ook het positieve rekenkamerrapport armoedebeleid heeft de nodige aandacht gehad. Van aangepaste verordeningen voor de Jeugdwet en de Wmo tot aan de herijking van de sportvisie, uw inbreng heeft ons als gemeente scherp gehouden!

De sociale raad mag terugkijken op een bewogen en succesvol jaar. Wij danken de leden van de sociale raad voor hun onvermoeibare inzet!

Namens het college van burgemeester en wethouders,
Jorik Huizinga

Bijlage: overzicht cliëntgroepen en secretariaat

Cliëntgroep Ouderen

Voorzitter cliëntgroep is vacant

Cliëntgroep Vrijwilligers

Marga Rutjes, voorzitter en lid van de Sociale Raad

Cliëntgroep Mantelzorg

Jan Peet, voorzitter en lid van de Sociale Raad

Cliëntgroep Platform Chronisch Zieken (PCZ)

Jaap Flokstra, voorzitter en plaatsvervangend lid Sociale Raad
Wim Rodenburg, lid Sociale Raad

Cliëntgroep Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB)

Marga Rutjes, voorzitter en lid van de Sociale Raad

Cliëntgroep Jeugdzorg

Annelies Löwenthal, voorzitter en lid van de Sociale Raad

Cliëntgroep Werk, Inkomen & Armoedebestrijding

Peter Bob Peerenboom, voorzitter en lid Sociale Raad

Cliëntgroep Dak- en Thuislozen, GGZ, verslavingszorg (OGGZ)

Johan van der Werf, voorzitter GGZ en lid Sociale Raad

Onafhankelijk voorzitter Sociale Raad

Bert Meijer

Heeft u gevonden wat u zocht?