Bent u om psychische of lichamelijke redenen niet in staat om zelf uw financiën te regelen? Of zijn er problematische schulden? Dan komt u misschien in aanmerking voor beschermingsbewind. Beschermingsbewind wordt ook wel bewind of onderbewindstelling genoemd. Een bewindvoerder zorgt voortaan voor uw geldzaken. Als er schulden zijn zal de bewindvoerder samen met u daarvoor een plan van aanpak opstellen.

Wat moet ik doen?

Als u meer informatie wilt over beschermingsbewind, dan kunt u zich melden. Dit gaat via de volgende stappen.

Aanmelden via de gemeente:

Meldformulier gemeente

  • Vul het digitale meldformulier in. Nadat u het meldformulier hebt verstuurd, belt een consulent van het Bureau voor Financiële Ondersteuning u voor het maken van een afspraak voor een meldgesprek.
  • Daarna volgt een meldgesprek met een consulent. Het doel van dit gesprek is om uw hulpvraag meer duidelijk te krijgen.
  • Neem een geldig legitimatiebewijs mee naar het meldgesprek. U moet zich namelijk kunnen legitimeren.
  • Tijdens het meldgesprek neemt de consulent de melding met u door. Als blijkt dat u financiële ondersteuning nodig hebt, dan wordt er een intakegesprek ingepland.
  • Als blijkt dat beschermingsbewind nodig is, dan kan het Bureau voor Financiële Ondersteuning u hier verder in begeleiden.

Aanmelden via de buurtcoach:

  • Neem contact op met de buurtcoach bij u in de buurt. U vindt de contactgegevens op de website van het Buurtplein. Het telefoonnummer van het Buurtplein is (0314) 341 919.
  • Meldformulier buurtcoach
  • Vul het digitale meldformulier in of u kunt het meldformulier ophalen bij de buurtcoaches in uw wijk of bij de gemeente. Nadat u het meldformulier hebt verstuurd, belt uw buurtcoach u voor het maken van een afspraak.
  • Daarna volgt een meldgesprek met de buurtcoach. Het doel van dit gesprek is om uw hulpvraag meer duidelijk te krijgen. Het kan zijn dat u aanvullende informatie moet meebrengen naar het gesprek.
  • Neem een geldig legitimatiebewijs mee naar het meldgesprek. U moet zich namelijk kunnen legitimeren.
  • Tijdens het meldgesprek neemt de buurtcoach de melding met u door. Samen gaan jullie op zoek naar mogelijkheden om aan uw probleem te werken. Als blijkt dat u financiële ondersteuning nodig hebt, dan brengt de buurtcoach u in contact met het Bureau voor Financiële Ondersteuning.
  • Als blijkt dat beschermingsbewind nodig is, dan kan het Bureau voor Financiële Ondersteuning u hier verder in begeleiden.

Hoe werkt beschermingsbewind?

Beschermingsbewind wordt, in tegenstelling tot inkomensbeheer, toegewezen door de kantonrechter. Als de cliënt zelf vindt dat er beschermingsbewind nodig is, kan er een verzoekschrift tot beschermingsbewind worden ingevuld. Op dit formulier wordt aangegeven waarom bewind noodzakelijk is. De bewindvoerder stuurt dit verzoekschrift naar de kantonrechter en tijdens een rechtszitting wordt besloten of het beschermingsbewind wordt toegewezen. Pas op het moment van de uitspraak mag de bewindvoerder met de werkzaamheden beginnen. Vanaf dat moment is de bewindvoerder verantwoordelijk voor de financiële situatie van de cliënt.

Kosten van beschermingsbewind

Als cliënt betaal je zelf de kosten van het bewind. De tarieven voor bewind worden jaarlijks door de overheid vastgesteld. Hebt u een inkomen op of rond bijstandsniveau? Dan kunt u bijzondere bijstand krijgen van de gemeente voor deze kosten. Dit geldt ook als u hoge schulden hebt en daardoor de kosten van het bewind niet zelf kunt betalen. De bewindvoerder kan u hier meer over vertellen.

Goed om te weten

Verantwoording van de bewindvoerder

De bewindvoerder is vanaf het moment van de uitspraak van de kantontrechter verantwoordelijk voor de financiën van de cliënt. De hoofdtaak van de bewindvoerder is het beheren van alles wat onder bewind gesteld is. Het is dan ook zijn of haar verantwoordelijkheid om een keer per jaar verantwoording af te leggen aan de kantonrechter en om de administratie rondom het beschermingsbewind bij te houden.

Heeft u gevonden wat u zocht?