Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op een algemene gehandicaptenparkeerplaats. De kaart staat op uw naam. Dat betekent dat alleen u de kaart mag gebruiken. De kaart staat niet op kenteken en u kunt de kaart voor elke auto gebruiken. Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten:

  • Bestuurderskaart (als u zelf bestuurder van de auto bent)
  • Passagierskaart (als u meerijdt als passagier)
  • Gecombineerde kaart (bestuurder en passagier)
  • Instellingskaart

Informatie over het parkeren in gemeente Doetinchem met een gehandicaptenparkeerkaart staat op de pagina parkeren.

Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

Een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart kost € 165,70. Let op! Als blijkt dat u niet aan onderstaande voorwaarden voldoet, krijgt u € 21,10 van dit bedrag terug. 

DigiD – Ga naar website www.digid.nl

Voorwaarden bestuurderskaart

  • U kunt niet meer dan 100 meter lopen met hulpstukken, zoals een rollator of stok.
  • Deze situatie is minstens al een half jaar zo.
  • Een keuringsarts bepaalt tijdens een medisch onderzoek of u aan deze voorwaarden voldoet.

Voorwaarden passagierskaart

  • U kunt niet meer dan 100 meter lopen met hulpstukken, zoals een rollator of stok.
  • U bent voor vervoer van deur tot deur op elk moment afhankelijk van de hulp van de bestuurder. Kunt u (alleen) wachten als de bestuurder de auto op een gewone parkeerplaats parkeert? Dan bent u niet afhankelijk van hulp van de bestuurder en voldoet u niet aan deze voorwaarde.
  • Deze situatie is minstens al een half jaar zo.
  • Een keuringsarts bepaalt tijdens een medisch onderzoek of u aan deze voorwaarden voldoet.

Twijfelt u of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart? Neem dan contact met ons op, wij bespreken graag de voorwaarden met u.

Gehandicaptenparkeerkaart verlengen of kwijt?

Wilt u uw huidige gehandicaptenparkeerkaart verlengen? Ga dan naar de pagina verlengen gehandicaptenparkeerkaart.

Is uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt of gestolen? Ga dan naar de pagina gehandicaptenparkeerkaart, kwijt of gestolen.

Na de aanvraag

Nadat u een aanvraag hebt gedaan, krijgt u van Ausems en Kerkvliet een oproep voor een medische keuring. Deze instantie is door gemeente Doetinchem aangewezen. Nadat u gekeurd bent, krijgt u van de gemeente een brief waarin de beslissing staat. Dit kan 8 weken duren. 

Instellingskaart

Voorwaarde 

U kunt een instellingskaart aanvragen als u directeur of hoofd bent bij een zorginstelling. Voorwaarde is wel dat de zorginstelling een WTZI-toelating heeft. U vraagt de kaart aan met uw DigiD, de kaart komt op naam van de instelling.

Goed om te weten

Nationaal Parkeer Register

De gemeente Doetinchem registreert alle gehandicaptenparkeerkaarten in het Nationaal Parkeer Register (NPR) van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). In dit register kunnen handhavers zien of de kaart geldig of ongeldig is. Als een gehandicaptenparkeerkaart wordt gestolen, vermist is, verlopen is, of als de eigenaar is overleden, wordt de gehandicaptenparkeerkaart door de gemeente ongeldig gemaakt in de NPR. De kaart kan dan niet meer gebruikt worden. Handhavers zullen optreden als er wel gebruik van de ongeldige kaart wordt gemaakt.

Ausems en Kerkvliet

U krijgt van Ausems en Kerkvliet een oproep om voor een keuring te komen. Deze keuring is op een dinsdagochtend op het Buurtplein, gevestigd in het pand Bergzicht, aan de Terborgseweg 21 in Doetinchem. Kunt u niet op de afgesproken tijd? U moet zich uiterlijk 24 uur van te voren afmelden. Doet u dit niet, dan betaalt u de kosten voor de keuring.

Hebt u gevonden wat u zocht?