Aanvragen gehandicaptenparkeerkaart

Met een Europese gehandicaptenparkeerkaart parkeert u op een algemene gehandicaptenparkeerplaats. De kaart is maximaal 5 jaar geldig en staat op uw naam. Een medisch onderzoek is verplicht. Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten:

  • Bestuurderskaart (als u zelf bestuurder van de auto bent)
  • Passagierskaart (als u meerijdt als passagier)
  • Gecombineerde kaart (bestuurder en passagier)
  • Instellingskaart

Informatie over het parkeren in gemeente Doetinchem met een gehandicaptenparkeerkaart staat op de pagina parkeren.

DigiDAanvraag gehandicaptenparkeerkaart

Een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart kost € 190,50. Let op! Als blijkt dat u niet aan onderstaande voorwaarden voldoet, krijgt u € 23,70 van dit bedrag terug.

Voorwaarden bestuurderskaart

  • U kunt niet meer dan 100 meter lopen zonder of met hulpstukken (zoals een rollator of stok).
  • Deze situatie is voor een lange tijd.
  • U heeft een geldig rijbewijs.
  • Een keuringsarts bepaalt tijdens een medisch onderzoek of u aan deze voorwaarden voldoet.

Voorwaarden passagierskaart

  • U kunt niet meer dan 100 meter lopen zonder of met hulpstukken (zoals een rollator of stok).
  • U heeft altijd hulp nodig van de chauffeur tijdens de hele reis. 
  • U kunt niet alleen uitstappen en even wachten, ook niet met een hulpmiddel.
  • Deze situatie is voor een lange tijd.
  • Een keuringsarts bepaalt tijdens een medisch onderzoek of u aan deze voorwaarden voldoet.

Twijfelt u of u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart? Of heeft u andere beperkingen waarom u denkt dat u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart? Neem dan contact met ons op, wij bespreken graag de voorwaarden met u.

Na de aanvraag

Nadat u een aanvraag heeft gedaan, krijgt u van Ausems en Kerkvliet een oproep voor een medische keuring. Let op! Dit kan 10 weken duren want er is een wachttijd bij Ausems en Kerkvliet.

Nadat u gekeurd bent, krijgt u binnen 2 weken van de gemeente een brief waarin de beslissing staat. 

Instellingskaart

Voorwaarde

U kunt een instellingskaart aanvragen als u directeur of hoofd bent van een zorginstelling. Voorwaarde is wel dat de zorginstelling zorg verleent in de zin van de Wet langdurige zorg. U vraagt de kaart aan met uw DigiD, de kaart komt op naam van de instelling. Neem contact met ons op als u een instellingskaart wilt aanvragen, bel naar (0314) 377 377 of mail naar gemeente@doetinchem.nl

Goed om te weten

Nationaal Parkeer Register

De gemeente Doetinchem registreert alle gehandicaptenparkeerkaarten in het Nationaal Parkeer Register (NPR) van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). In dit register kunnen handhavers zien of de kaart geldig of ongeldig is. Als een gehandicaptenparkeerkaart wordt gestolen, vermist is, verlopen is, of als de eigenaar is overleden, wordt de gehandicaptenparkeerkaart door de gemeente ongeldig gemaakt in het NPR. De kaart kan dan niet meer gebruikt worden. Handhavers geven een boete als iemand een ongeldige kaart gebruikt.

Ausems en Kerkvliet

U krijgt van Ausems en Kerkvliet een oproep om voor een keuring te komen. Deze keuring is in 't Olde Dales Pand aan de Plantenstraat in Doetinchem. Kunt u niet op de afgesproken tijd? Meldt u zich uiterlijk 24 uur van te voren af. Doet u dit niet, dan betaalt u de kosten voor de keuring.

Parkeren op een gewone parkeerplaats

U mag in gemeente Doetinchem met een gehandicaptenparkeerkaart parkeren op een gewone parkeerplaats. Let dan op het volgende:

  • U mag niet langer dan 3 uur parkeren.
  • U hoeft geen parkeergeld te betalen.
  • Gebruik de blauwe parkeerschijf.

Heeft u gevonden wat u zocht?