DigiD buitenland

Woont u in het buitenland en heeft u een DigiD nodig? U kunt gratis een DigiD aanvragen. Vraag eerst online een DigiD aan op de website van DigiD. Kom daarna naar gemeente Doetinchem om uw activeringscode op te halen. Dit kan alleen op afspraak.

Stappenplan

  1. Vraag een DigiD aan via de website van DigiD
  2. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord
  3. U ontvangt een baliecode (deze is 30 dagen geldig)
  4. Ga naar de afspraak
  5. U ontvangt aan de DigiD-balie een DigiD activeringscode
  6. Voer activeringscode in op de website van DigiD

Baliecode ontvangen? Maak dan een afspraak bij de gemeente

Wanneer u een DigiD aanvraagt via de website van DigiD, dan ontvangt u een baliecode. Met deze baliecode komt u langs bij de DigiD-balie van gemeente Doetinchem. Maak hiervoor altijd een afspraak. Er zijn overigens meerdere DigiD-balies in Nederland en buitenland waar u terecht kunt. Bij de DigiD-balie ontvangt u een DigiD activeringscode. Met deze activeringscode kunt u uw aanvraag op DigiD.nl afronden.

Let op: uw baliecode is 30 dagen geldig. Kom dus binnen 30 dagen naar een DigiD-balie.

Afspraak maken DigiD

Tip! Maak snel een afspraak om uw activeringscode op te halen. De dag van de afspraak mag niet later zijn dan 30 dagen na uw DigiD-aanvraag. Voor het maken van een afspraak kunt u ook een mail sturen naar digid@doetinchem.nl.

Nodig voor de afspraak

  • Uw baliecode van 9 tekens, beginnend met een B. Na uw DigiD-aanvraag heeft u deze per sms en per e-mail ontvangen. Uw baliecode is tot 30 dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Uw paspoort of identiteitskaart. Een rijbewijs is niet toegestaan.
  • De telefoon met het telefoonnummer dat gebruikt is voor de aanvraag.
  • Uw burgerservicenummer (BSN).
  • U kunt alleen een DigiD aanvragen als u staat ingeschreven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI).

Voorwaarden

  • U woont in het buitenland.
  • U heeft een geldig paspoort of Nederlandse identiteitskaart
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN). Tussen inschrijving in de RNI (en daarbij ontvangst van uw BSN) en uw afspraak voor het aanvragen van een DigiD moet minimaal één werkdag zitten.
  • U heeft een mobiele telefoon.
  • U heeft een e-mailadres.
  • U komt zelf naar de balie om uw DigiD te activeren. Het is niet mogelijk om hiervoor iemand te machtigen.
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

Inschrijving RNI

Moet u belasting betalen of bent u na 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland? Dan staat u zeker ingeschreven in de RNI. Controleer of u staat ingeschreven in de RNI als:

  • U geen belasting hoeft te betalen;
  • U voor 1 oktober 1994 verhuisd bent naar het buitenland;of
  • U nooit in Nederland gewoond heeft.

Staat u niet ingeschreven in de RNI? Bekijk voor meer informatie de pagina Registratie Niet Ingezetenen (RNI).

Krijgt u een foutmelding bij de aanvraag op DigiD.nl?

Dan kan het zijn dat uw gegevens niet goed geregistreerd zijn in de RNI. U moet dan eerst uw gegevens wijzigen in de RNI. Nadat de gegevens zijn gewijzigd, duurt het 24 uur voordat u een DigiD kan aanvragen. Heeft u een vraag over uw registratie in de RNI? Stuur dan een e-mail, met een kopie van uw paspoort naar bsn@doetinchem.nl.

Hoe lang duurt het?

Als u de baliecode heeft ontvangen, heeft u 30 dagen de tijd om uw DigiD-activeringscode op te halen bij de DigiD-balie van gemeente Doetinchem. Uw DigiD verloopt als u hem 3 jaar niet gebruikt.

Heeft u gevonden wat u zocht?