Nieuwe inrichting Van Hogendorplaan - Zuivelweg

Het asfalt op de Van Hogendorplaan en Zuivelweg is niet meer van goede kwaliteit. Het aanpakken van beide wegen stond daarom al op de planning. Omdat de inrichting niet past bij de regels voor een 30 km-weg, gebruiken we dit moment om een nieuwe inrichting te maken. Hierbij kijken we niet alleen naar verkeer, maar ook naar het groen en naar de riolering. We willen een inrichting maken waarbij de openbare ruimte beter tegen extremer weer kan, zoals hitte en wateroverlast.

Verouderde Zuivelweg met een verkeersdrempel met rode klinkers

Regels 30 km-weg

Bij een nieuwe inrichting moeten we rekening houden met regels. In de regels voor een 30 km-weg staat dat zo’n weg:

  • geen asfalt heeft, maar klinkers;
  • een breedte heeft die past bij de maximumsnelheid;
  • maatregelen zoals drempels en/of plateaus heeft om de snelheid te verminderen;
  • ruimte biedt voor parkeren en voor voetgangers.

Aanpak

  • Omwonenden hebben een brief gekregen met de vraag om aandachtspunten op te sturen. Ook hebben we tien willekeurig gekozen adressen aan de Van Hogendorplaan en Zuivelweg uitgenodigd voor een klankbordgroep.
  • Met de aandachtspunten en de vragen en opmerkingen van de klankbordgroep maken wij een start met het ontwerp.
  • Het eerste ontwerp delen we met alle omwonenden om ieders mening te horen. We verwachten dit in juni te kunnen presenteren.

Reacties omwonenden en klankbordgroep

  • Op dinsdag 26 november hebben we met 10 aanwonenden van de Zuivelweg en van Hogendorplaan gesproken over de aandachtspunten voor het ontwerp van de nieuwe 30km inrichting. Naast de vele positieve reacties op het feit dat we de weg gaan vernieuwen, zijn er ook diverse kritische opmerkingen geplaatst en zorgen geuit.
  • Ondanks de maximumsnelheid van 30 km/u, ervaren diverse omwonenden toch een hogere snelheid van het verkeer. Er is aandacht gevraagd voor (goed zichtbare) snelheidsremmende maatregelen en het ontmoedigen van sluipverkeer.
  • Aangegeven is dat op de van Hogendorplaan de parkeerdruk vaak hoog is en dat het uitrijden van de haakse parkeerplaatsen lastig kan zijn op drukke momenten.
  • Geparkeerde auto’s op de rijbaan langs de Zuivelweg kunnen hinderlijk en gevaarlijk zijn voor de fietser.
  • Ook is aandacht gevraagd voor fietsers en de fietsroutes die met name scholieren nemen. Daarbij moeten voetpaden, looproutes en oversteekplaatsen (bij scholen) ook goed op elkaar aansluiten.
  • Tot slot worden de aanwezige bomen en plantsoenen als positief ervaren.

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact met ons op via zuivelweg@doetinchem.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?