De Hoofdstraat in Gaanderen richten we opnieuw in. Het eerste deel van de Hoofdstraat, tussen de Rijksweg en de spoorovergang, hebben we in 2015 opnieuw ingericht. Als vervolg hierop willen we van de rest van de Hoofdstraat en de Hekweg graag 30 km-wegen maken. Samen met de Dorpsraad Gaanderen en een klankbordgroep hebben we in de periode voor 2015 al gesproken over de plannen voor de rest van de Hoofdstraat. Toen was er helaas geen geld om alles in één keer aan te pakken. Nu pakken we natuurlijk deze oude plannen erbij, maar we hebben ook te maken met aangepaste richtlijnen en nieuwe inzichten. 

Bij een nieuwe inrichting kijken we niet alleen naar verkeer, maar ook naar het groen en naar de riolering. We willen een inrichting maken waarbij de openbare ruimte beter tegen extremer weer kan, zoals hitte en wateroverlast. Verder zijn de fietsroute naar school en de oversteekplaats voor scholieren bij de spoorwegovergang belangrijke aandachtspunten.

Regels 30 km-weg

Bij een nieuwe inrichting moeten we rekening houden met regels. In de regels voor een 30 km-weg staat dat zo’n weg:

  • geen asfalt heeft, maar klinkers;
  • een breedte heeft die past bij de maximumsnelheid;
  • maatregelen zoals drempels en/of plateaus heeft om de snelheid te verminderen;
  • ruimte biedt voor parkeren en voor voetgangers.

Aanpak

  • Omwonenden hebben een brief gekregen met de vraag om aandachtspunten op te sturen. Ook hebben we tien willekeurig gekozen adressen aan de Hoofdstraat en Hekweg uitgenodigd voor een klankbordgroep.
  • Met de aandachtspunten en de vragen en opmerkingen van de klankbordgroep maken wij een start met het ontwerp.
  • Het eerste ontwerp delen we met alle omwonenden om ieders mening te horen. We verwachten dit in juli te kunnen presenteren.

Reacties omwonenden en klankbordgroep

  • Op dinsdag 28 januari hebben we met 10 aanwonenden van de Hoofdstraat en Hekweg gesproken over de aandachtspunten voor het ontwerp van de nieuwe 30km inrichting. Naast de vele positieve reacties op het feit dat we de weg gaan vernieuwen, zijn er ook diverse kritische opmerkingen geplaatst en zorgen geuit.
  • Omwonenden ervaren een te hoge snelheid van het verkeer. Er is aandacht gevraagd voor snelheidsremmende maatregelen en de inrichting van de aansluiting met de Kerkstaat en het gedeelte éénrichtingsverkeer op de Hoofdstraat.
  • Aangegeven is dat het halen en brengen van scholieren extra parkeerdruk in de Hoofdstraat en de wijk veroorzaakt. Ook wordt aandacht gevraagd voor parkeergelegenheid voor ondernemers.
  • Aandachtspunten voor fietsers zijn de fietsroutes, het zicht op fietsers en de fietsoversteken.
  • Voetpaden, looproutes en oversteekplaatsen moeten goed op elkaar aansluiten en ook toegankelijk zijn voor minder validen.
  • Tot slot worden de aanwezige bomen en plantsoenen als positief ervaren.

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact met ons op via hoofdstraat@doetinchem.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?