Binnenkort versturen we de aanslagbiljetten gemeentelijke belastingen voor 2023. Vergeleken met 2022 zijn er wat wijzigingen, namelijk:

  • Eén keer een belastingverlaging van € 100,-
  • Kleine stijging OZB-belasting (onroerendezaakbelasting) ondanks flinke stijging WOZ-waarde
  • Bedrag voor aantal ledigingen en stortingen restafval in 2022
  • Geen hondenbelasting meer

Hieronder leest u een uitleg bij de wijzigingen.

Eenmalige belastingverlaging van € 100,-

Ons geld is het afgelopen jaar minder waard geworden. Dit komt onder andere door de stijgende energiekosten. Dit willen we iets compenseren. Daarom geven we één keer € 100,- korting aan alle huishoudens en bedrijven die ook rioolheffing betalen. De korting staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2023. 

WOZ-waarde

Bent u eigenaar van een woning/niet-woning (bedrijfspanden, openbare gebouwen en grond)? Of, bent u gebruiker van een niet-woning? Dan vindt u de WOZ-waarde van uw woning/niet-woning ook op het aanslagbiljet.

We bepalen de WOZ-waarde op basis van vergelijkbare woningen die verkocht zijn rond de waardepeildatum 1 januari 2022. Dit staat zo in de wet. De WOZ-waarde ligt gemiddeld ongeveer 17% hoger dan op waardepeildatum 1 januari 2021. Dit betekent niet dat u ook 17% meer onroerendzaakbelasting (OZB) moet betalen. Het OZB-bedrag is licht gestegen ondanks de flinke stijging van de WOZ-waarde.  Wilt u meer uitleg over hoe wij uw WOZ-waarde berekenen? Bekijk dan het filmpje onderaan deze pagina. 

De prijzen van huizen stijgen nu minder hard, maar dit ziet u pas terug in de WOZ-waarde voor belastingjaar 2024. We moeten voor belastingjaar 2023 uitgaan van waardepeildatum 1 januari 2022. Tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2022 zijn de huizenprijzen het hardst gestegen.

Vanaf eind januari kunt u het taxatieverslag bekijken via onze website www.doetinchem.nl/belastingbalie. Als u hierom vraagt, sturen wij het taxatieverslag ook naar u toe.

Afvalstoffenheffing

We brengen het vaste bedrag voor 2023 in rekening. Daarnaast betaalt u voor het aantal keer dat u de restafvalcontainer heeft laten legen. Of voor het aantal afvalzakken dat u gestort heeft. We hebben deze methode van “betalen per lediging” ingevoerd zodat u zelf invloed heeft op de kosten per jaar. De totale hoeveelheid restafval in de gemeente wordt hierdoor minder.

Hondenbelasting afgeschaft

We voerden ooit hondenbelasting in om te zorgen voor minder overlast van zwerfhonden. En om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan. We vinden deze belasting nu niet meer nodig. We hebben de hondenbelasting daarom afgeschaft.

Neem bij vragen contact met ons op

Heeft u een vraag over uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen? Denkt u dat de hoogte van de WOZ-waarde niet goed is vastgesteld? Bent u het niet eens met de belastingaanslag? Neemt u dan eerst contact met ons op voordat u bezwaar maakt. Wij vinden het belangrijk dat de belastingaanslag en de WOZ-waarde goed zijn. Wij kunnen u uitgebreid uitleg geven. Ook leggen wij u graag uit welke stappen u kunt volgen wanneer u bezwaar wilt maken. U kunt natuurlijk ook altijd een WOZ-taxateur spreken. U kunt ons bereiken via het telefoonnummer (0314) 377 377.